Junien henkilöliikennettä halutaan avata kilpailulle jo ensi vuonna

Hallitus avaa junaliikennettä kilpailulle 1:55

Hallitus haluaa avata rautatieliikenteen henkilökuljetuksia kilpailulle vielä tämän hallituskauden aikana.

Matkustajaliikenne loppumassa 28 asemalla

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR neuvottelivat äskettäin uuden osto- ja velvoiteliikenteen sopimuksen, joka tulisi voimaan 27.3.2016.

Junaliikenne loppuu seuraavien rataosuuksien välillä: Joensuu-Nurmes, Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki. Pieksämäki-Joensuu-väli supistuu reitiksi Pieksämäki-Varkaus. Muutamilla rataosuuksilla vuoroja harvennetaan. 

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä Y-juna lopetetaan, H- ja R-junat yhdistetään R-linjaksi. Työmatkaliikenteeseen suunnitellaan uusia nopeita vuoroja. 

Asemat, joilla matkustajaliikenne päättyy: Alavus, Eläinpuisto - Zoo, Eno, Haapamäki, Heinävesi, Höljäkkä, Inkoo, Juupajoki, Keuruu, Kohtavaara, Kolho, Kylänlahti, Lieksa, Myllymäki, Nuppulinna, Nurmes, Orivesi keskusta, Petäjävesi, Pihlajavesi, Purola, Siuntio, Tuuri, Uimaharju, Vihtari, Viinijärvi, Vilppula, Vuonislahti, Ähtäri. 

Sopimus toisi 12,3 miljoonan euron säästöt. Asia siirtyy valtioneuvoston käsiteltäväksi.  

Tavoite on, että kilpailun avaamisen edellytykset olisivat olemassa jo ensi keväänä, ilmoittaa liikenne- ja viestintäministeriö.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa kilpailutuksen merkitsevän sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovutaan. Kyse ei ole VR:n yksityistämisestä, ministeri korostaa.

– Kilpailun avaaminen rautatiemarkkinoilla tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovutaan ja samoille markkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Kyse ei siis ole VR:n yksityistämisestä, valtio ei ole luopumassa VR:n omistuksesta, Berner sanoo.

Kilpailun avaamiseksi on erilaisia vaihtoehtoja. Nyt on tarkoitus selvittää mahdollisuuksia korvata supistuvia tai lakkaavia palveluita.   
Hallituksen suunnitelma lopettaa säästösyistä tuki useilta junareiteiltä ja -asemilta on herättänyt laajaa vastarintaa. Erityisesti Uudellamaalla Siuntiossa on syntynyt kansanliike Y-lähijunan säilyttämiseksi.  

VR:llä on nyt sopimus, jonka mukaan sillä on yksinoikeus kaukoliikenteen henkilöliikenteeseen vuoteen 2024. VR ilmoitti, että se on valmis keskustelemaan kilpailun avaamisesta.

– VR on kannattanut tähänkin asti matkustajaliikenteen kilpailua, kunhan säännöt ovat selvät ja reilut, sanoi VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro.

Vaikutukset sekä velvoiteliikenteeseen että henkilöstön asemaan täytyy selvittää, Aro korosti.

Nykyisen sopimuksen velvoitteena on esimerkiksi yöjunaliikenne Helsingistä Kolariin ja Rovaniemelle. Osana velvoitetta VR on maaliskuussa 2015 päättänyt hankkia makuuvaunuja yli 30 miljoonalla eurolla.

Kilpailutuksen haasteita ovat Aron mukaan rataverkon huono välityskyky ja kunto.

– Katsomme, että rataverkkoon täytyy investoida nykyistä enemmän, jotta kilpailusta saadaan hyötyä matkustajille, Aro sanoi.  

Lue myös:

    Uusimmat