Julkisuus nykylasten ykkösarvo, kiltteys ei kiinnosta

Kalifornian yliopiston tutkimuksen mukaan suositut televisio-ohjelmat ovat muokanneet amerikkalaislasten arvomaailmaa kymmenen vuoden aikana huolestuttavaan suuntaan. Julkisuus on noussut sijalta 16. tärkeimmäksi arvoksi, kun ystävällisyys muita ihmisiä kohtaan on pudonnut sijalta 2. sijalle 13.

Kalifornian yliopiston (UCLA) tekemän tutkimuksen mukaan suositut televisio-ohjelmat ovat muokanneet lasten arvomaailmaa radikaalisti.

Kun vielä vuosina 1987 ja 1997 lapset sijoittivat kuudestatoista arvosta julkisuuden sijalle 15., hyppäsi se vuonna 2007 ensimmäiselle sijalle.

Ystävällisyys ja toisten auttaminen on sen sijaan menettänyt merkityksensä, sillä se on tippunut sijalta kaksi sijalle kolmetoista.

– Tutkimustulokset ovat uskomattomia. Odotin, että julkisuus olisi noussut nykylasten arvomaailmassa korkeammalle sijalle, mutta en uskonut sen nousevan näin radikaalisti tai ennen suosittujen arvojen, kuten yhteisöllisyyden, putoavan näin paljon, sanoo Yalda T. Uhls Kalifornian yliopistosta Science Daily -verkkolehden haastattelussa.

Yhteisöllisyys oli yksi arvoista, joka nousi suosituimmaksi vuosina 1967, 1977 ja 1997. Toiseksi suosituin arvo se oli vuonna 1987, mutta vuonna 2007 se ei enää yltänyt edes kärkikymmenikköön, vaan putosi sijalle 11.

– Julkisuutta käsitellään paljon esiteini-ikäisten televisio-ohjelmissa, mikä voi osaltaan vaikuttaa itsekeskeisten arvojen nousuun kulttuurissamme, Uhls kertoo lehden haastattelussa.

Vuonna 2007 suosituimpia arvoja olivat muun muassa julkisuus, suosituimmuus ja vahva taloudellinen menestys. Esimerkiksi Suomessakin nähdyt The Lucy Show, Onnenpäivät, American Idols sekä Hannah Montana olivat mukana tutkimuksessa.

Kysymys: Ovatko suomalaislasten arvot mielestäsi muuttuneet kymmenessä vuodessa?

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat