JSN muistuttaa piilomainonnan olevan väärin

Julkisen sanan neuvosto muistuttaa toimittajia piilomainonnan välttämisestä. JSN:n mukaan journalistista uskottavuutta ei saa vaarantaa hämärtämällä kaupallisen ja toimituksellisen aineiston rajaa.

Julkisen sanan neuvosto (JSN) kehottaa journalisteja välttämään edelleen piilomainontaa sen kaikissa muodoissa. JSN innostui uudistamaan piilomainontaa vastustavaa lausumaansa, kun Nelosen Sillä silmällä -ohjelma nostatti keväällä keskustelua tuotetietojen ujuttamisesta ohjelmaan.

JSN ei ota kannanotossaan kantaa siihen, oliko Sillä silmällä -ohjelmassa piilomainontaa.

- Me haluamme herättää keskustelua siitä, että ohjelmien tekijät ja toimittajat itse terästäisivät itselleen sen, ettei sorruttaisi piilomainontaan, sanoo JSN:n varapuheenjohtaja Riikka Lehtovaara.

JSN muistuttaa, ettei journalistista uskottavuutta saa vaarantaa hämärtämällä kaupallisen ja toimituksellisen aineiston rajaa.

- Vaara on ilmeinen esimerkiksi tuotesijoittelussa, jos ulkopuolinen pystyy ostamaan itsensä osaksi ohjelmaa tai juttua, katsotaan lausunnossa.

JSN pyysi lausuntoa varten kannanoton Neloselta, joka totesi tuotteita esille tuovan juttutyypin olevan yleinen myös aikakauslehdissä. Tämän vuoksi kysyttiin kantaa vielä aikakauslehtipuolelta Me Naisilta ja Kotiliedeltä.

Lausunnossa on otettu huomioon myös K-kaupan asiakaslehti Pirkan, MTV3:n ja Subtv:n kannanotot. JSN:lle on kanneltu Pirkan nettisivuista, MTV3:n Sillä siisti -ohjelmasta ja Subtv:n Big Brotherista, joissa on kantelijoiden mukaan ollut piilomainontaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat