Joukkoliikenteen matkakorttien tietoturva puhuttaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkakorttijärjestelmä kerää tiedot jokaisen matkakortin liikkeistä yhteen tietokantaan. Pääkaupungin joukkoliikenteestä vastaavan YTV:n tietokantaan matkat eivät tallennu anonyymisti, vaan tiedot on helposti yhdistettävissä kortin omistajaan. '

Rekisteriin tulee päivittäin noin 2,5 miljoonaa uutta merkintää, joista valtaosa on liikennöintimerkintöjä ja osa kortin latauksia tai muita toimenpiteitä. YTV eli pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta selvittää parhaillaan, kuinka matkatietoja tulisi kerätä ja kuinka kerättyihin tietoihin suhtautua.

Kahden viranomaisosapuolen näkemykset asiasta ovat tietojen keräämisen suhteen erilaiset. Kuluttajaviraston mukaan matkakortilla tehtyjen matkojen ja kortin omistajan henkilötietojen yhdistäminen on tarpeen, jotta kuluttajansuojalaki toteutuu.

-Kun hyödyke on luonteeltaan tällainen kuin matkakortti ja käytössä voi mahdollisesti tulla virhetoimintoja, järjestelmän ylläpitäjällä pitää olla keino virhetilanteiden käsittelyyn, sanoo Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko.

Tietosuojavaltuutetun mukaan matkakorttia koskevissa käytännöissä on vielä hiomista.

-Miksi YTV:llä on oikeus käsitellä ihmisten matkoja koskevia tietoja, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio kysyy.

Aarnion mukaan henkilötietojen kerääminen on tarpeettoman laajaa niin ajallisesti kuin muutenkin. Myös asiakkaalle annettava tieto on vielä puutteellista. Matkakortin hankkijan pitäisi saada tietää, mitä tietoja hänestä rekisteriin kerätään ja miksi, Aarnio sanoo.

-Pyrkimyksemme on, että tunnistettavien ihmisten yksittäisiä matkoja ei rekisteröitäisi mihinkään, ellei kuluttajansuoja sitä vaadi, Aarnio sanoo.

Pelisääntöjä muotoillaan

YTV:n matkakorttiyksikön päällikkö Frank Burmansson kertoo, että matkakorttitietojen keräämistä koskevien käytäntöjen valmistelu vaatii valtavasti työtä.

-Tässä on kymmenkunta lakia, jotka pitää huomioida, Burmansson sanoo.

Burmansson muistuttaa, että matkakorttien antamaa tietoa käytetään avuksi joukkoliikenteen suunnittelussa ja kehittämisessä, eikä YTV:llä ole mitään muita intressejä asian suhteen. YTV käy jatkuvasti neuvotteluja Kuluttajaviraston, tietosuojavaltuutetun ja poliisin kanssa siitä, kuinka tietoja tulisi kerätä ja käyttää.

Burmanssonin mukaan poliisi on käyttänyt matkakorttitietoja toistaiseksi kaksi kertaa. Vantaan Myyrmannin pommiräjäytyksen tutkinnoissa ja kerran sitä ennen.

Kanta-asiakaskortit vastaava tietopankki

Myös kauppaketjujen kanta-asiakaskortit rekisteröivät joka päivä miljoonia tapahtumia.

-Kun asiakas näyttää Plussa-korttinsa kassalla, ostoksista rekisteröityy neljä tietoa: laskun loppusumma, ostospaikka, käyntikerta ja ajankohta, kertoo markkinointipäällikkö Juha Andelin K-Plus Oy:stä.

Yhtiö ylläpitää K-ryhmän Plussa-kanta-asiakasjärjestelmää. Esimerkiksi Plussa-kortteja Suomessa on yhteensä yli 2,5 miljoonaa ja ostotapahtumia kertyy päivittäin yli miljoona.

Andelinin mukaan esimerkiksi poliisilta tulee tutkintapyyntöjä hyvin harvoin. Aarnion mukaan tärkeää tietosuojan kannalta on se, että tietokantojen pitäjät kontrolloivat ketkä tietoihin pääsevät käsiksi.

Nykyään tietosuojavaltuutettu antaa vuosittain kolme-neljäkymmentä henkilötietorikosten tutkintaan liittyvää lausuntoa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat