"Jos jätät sormet väliin, työpäivä loppuu siihen" – poliisin uudet panssariautot painivat niin raskaassa sarjassa, että ovikin tarvitsee erityistuet

Poliisin uudet panssariautot painivat raskaassa sarjassa 2:27

– Riisuttu malli, työkalu. Ei mitään perheauton hienouksia eikä ylimääräistä, kertoo ylikonstaapeli Jere Roimupoliisin uudesta erikoisajoneuvosta

Poliisin Heviksi nimeämät Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvot ovat kauttaaltaan panssaroituja. Luotisuojauksensa takia ne ovat hyvin raskaita ja painavat 5,4 tuhatta kiloa.  

Roimu kertoo, että erikoissuojauksesta huolimatta auto on melko pelkistetty.

– Siinä on perustekniikka jota auton liikuttamiseen tarvitaan, ja päälle pikkuisen poliisin tarvikkeita: radio, hälytyslaitteet, ajoneuvotietokone. 

Panssaroitu ovi tarvitsee erityistukea

Raskaan luotisuojauksen takia autossa on erityisratkaisuja tavallisiin poliisin ajoneuvoihin verrattuna.

Esimerkiksi sen ovi on erittäin raskas ja se on tuettu tukitapeilla, jotka liikkuvat auton rungosta oviin erityisen vivun avustuksella.

– Vipu työntää oven rakenteista ulos kaksi tukitappia, jotka menevät oveen sisään. Tukitapit ovat tarpeen, jotta oven saranat ja lukitus kestäisivät. 

– Vaikka tämä on terästä, se on maastoajoneuvo, jossa on joustava kori, joka vääntyilee. Jos tukia ei olisi, oven valtava paino olisi lukon ja saranoiden varassa.

Kokeiltaessa on on hyvin painava, eikä sitä saa yhdellä kädellä kiinni. Roimu varoittaakin jättämästä sormia oven väliin. 

– Oven käsittely on erilaista kuin normaaliautossa. Tänne jos sormet jätät väliin, työpäivä loppuu siihen, Roimu sanoo.

Ei mikään takaa-ajoneuvo

Hevi on myös painava ajoneuvo, eikä se siksi ole kovin nopea.

– Sillä voi ajaa maksimissaan 120 kilometriä tunnissa eli mihinkään takaa-ajoihin sitä ei ole tarkoitettu, kertoo poliisiylitarkastaja Mika Heinilä.

Tulevilta kuljettajapoliiseilta vaaditaan sekä C1-kuorma-autokortti että eristyiskoulutusta.

–  On paljonkin asioita, joita pitää huomioida, kun viedään tällainen 5,4 tonnia painava ajoneuvo tuonne kaupunkiliikenteeseen. Kyllä se vaatii kuljettajalta ajoteknisiä ominaisuuksia.

– Ja kokonaan toinen osa on meidän oma taktinen koulutuksemme, joka liittyy auton käyttämiseen tehtävissä.

Heviä tullaan käyttämään normaaleissa poliisitehtävissä, mutta painottaen.

– Ei tällä mennä ratsiapaikalle tai olla ensimmäisenä päihtyneitä kuljettamassa, mutta periaatteessa partio pystyy tekemään kaikkia poliisin töitä, myös niitä kaikkein vaativimpia, joissa vaaditaan omasuojaa poliisille.

Mihin tehtäviin tätä erityisesti lähetetään?

Kärjessä ovat varmasti tehtävät, joissa on aseuhka.

Hevin luotisuojausta poliisi ei suostu avaamaan.

– Se antaa riittävän suojan lähtökohtaisesti kaikissa meidän tehtävissämme. Emme lähde yksilöimään aseita, patruunoita tai muita.

Roimu ei vielä ole ajanut Hevillä metriäkään.

– Kyllä tämä poikkeava ajoneuvo on ja mielenkiinnolla odotan, millaista tätä on ajaa. Itse en tätä varmasti työtehtävissä käytä, omat tehtäväni hoitelen toimistopöydän takaa. Mutta toki tätä täytyy käydä kokeilemassa, se on selvä! 

Lue myös:

    Uusimmat