Mainos

"Jarruttaminen on vähintään yhtä vaarallista kuin kiihdyttäminen" – asiantuntija kommentoi Lappeenrannan traagista kuolemaan johtanutta nopeusajoturmaa

5:51
Katso MTV Uutiset Livestä miten asiantuntija kommentoi nopeustapahtumassa sattunutta turmaa

Lappeenrannan lentoasemalla tänään järjestetty moottoriurheilutapahtuma keskeytyi, kun yksi kilpailijoista sai surmansa. Kiihdytysurheilun kattojärjestö FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell kertoo, että tällaiset kisat voivat olla vaarallisia missä kohtaa tahansa – eivätkä vähiten jarruttaessa.

– Kyseessä ei varsinaisesti ollut kiihdytysajotapahtuma, vaan huippunopeustapahtuma, Laurell oikoo aiempia mediatietoja.

– Siinä mitattiin niin sanottua seisovan mailin aikaa, joka tehdään siten, että lähdetään paikoiltaan ja mailin kohdalla mitataan ajoneuvon nopeus. Meidän tapahtumissamme puolestaan mitataan tiettyyn matkaan kulunutta aikaa, hän täsmentää.

Turvallisuusmääräykset koskevat jopa alusasuja

Kovimmat nopeudet, mitä kiihdytysajoissa mitataan ovat yli 500 km tunnissa ja se saavutetaan jo kolmen sadan metrin päässä.

– Nopeudet ovat siis todella kovia, mutta juuri sen takia myös turvallisuusmääräykset ovat äärimmäisen tarkkoja, Laurell kertoo.

Ajoneuvoissa pitää olla muun muassa turvakehikot, sammutuslaitteistot ja jarruvarjot. Myös runkolujuudet tulee mitata.

– Kuljettajilla pitää olla hyvin suojaavat ajovarusteet, kuten kypärä ja ajopuku. Jopa alusasut on luokiteltu siten, että ne eivät mahdollisen tulipalon sattuessa pala ihoon kiinni.

Kilpailun järjestäjältä edellytetään tiettyjä ajo-olosuhteita. Radan on oltava riittävän hyvässä kunnossa, jotta sillä voidaan ajaa suuria nopeuksia.

– Se ei saa olla liukas eikä pomppuinen. Paikalla pitää myös olla ambulanssi ja lääkäri, kuten kaikissa moottoriurheilutapahtumissa. Tällainen kisa voi olla vaarallinen missä kohtaa tahansa. Mutta loppupäässä nopeudet ovat yleensä kovempia, joten vaarat kasvavat.

"Jarruttaminen on vähintään yhtä vaarallista, kuin kiihdyttäminen"

Laurell arvioi, että Lappeenrannassa turma on sattunut ajon loppuvaiheessa, sillä auton nopeus oli niin suuri, yli 300 kilometriä tunnissa. 

– Ehkä jopa jarrutusvaiheessa ja jarrutuskin on sellainen asia, joka pitää opetella. Ei sitä normaali auton kuljettaja välttämättä ymmärrä, miten lähdetään jarruttamaan niin suuresta vauhdista.

– Auto voi muuttaa kulmaa jarrutushetkellä, jolloin pito voi lähteä ja auto lähteä kieppumaan. Jarruttaminen on vähintään yhtä vaarallista kuin kiihdyttäminen, Laurell sanoo.

Lisää aiheesta

    Aiemmat livelähetykset

    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja