Suomalainen asiantuntija Nasan planeettalöydöstä: ”Ne melkein nuolevat emotähtensä pintaa” 6:00

Asumiskelpoisten maailmojen etsiminen avaruudesta sai tänään uutta vauhtia, kun Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoi tutkijoiden löytäneen seitsemän uutta eksoplaneettaa.

Planeetat ovat suunnilleen Maan kokoisia kiviplaneettoja, ja kolme niistä sijaitsee niin sanotulla elämänvyöhykkeellä eli elämän kannalta sopivan matkan päässä omasta auringostaan.

Elämän kannalta otollinen etäisyys tarkoittaa, että planeetalla voi esiintyä nestemäistä vettä.

Planeetat kiertävät Trappist 1 -nimistä tähteä, joka on luokitukseltaan niin kutsuttu punainen kääpiö.

Nyt löydetty Maan kokoisten eksoplaneettojen ryhmä on suurin, jonka tiedetään kiertävän yhtä tähteä. Havainnot tehtiin käyttäen useita teleskooppeja, muun muassa Spitzer-avaruusteleskooppia.

Löydetty planeettakunta on noin 40 valovuoden päässä Maasta.

-Se on avaruuden mittakaavassa ihan lähellä, se on meidän lähiavaruutta, sanoo tähtitieteen dosentti ja astrobiologi Harry Lehto.

Lehdon mukaan merkittävää on se, että nyt on löydetty järjestelmä, jossa on paljon kiviplaneettoja.

-Jos on yksi löytynyt, niin sitten tällaisia pitää olla paljon. Tähän asti kiviplaneettoja on ollut vaikea löytää. Se on antanut sellaisen harhan, että ne eivät ole kovin yleisiä.

Lehto arvelee, että uusi löytö kasvattaa mahdollisuuksia myös elämän löytymiselle avaruudesta.

Haastavat olosuhteet

Lehto kertoo, että Trappist 1 on viileämpi ja pienempi kuin oma Aurinkomme ja planeettojen kiertoajat ovat vain muutamia vuorokausia.

-Ne melkein nuolevat sen (tähden) pintaa, ja on hyvin mahdollista, että ne ovat vuorovesilukkiutuneita eli ne katsovat aina samalla puolella sitä keskustähteä. Tämä tarkoittaa sitä, että toinen puoli planeetasta kuumenee ja toinen jäähtyy, ellei planeetalla ole paksua ilmakehää.

Mahdollisen elämän kannalta ongelmana voi Lehdon mukaan olla myös tähden aktiivisuus.

-Jos purkauksia ja roihuja on paljon, se on huono asia sekä ilmakehälle että elämälle.