Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jääkarhuilta meinaa loppua tila pikkuisella jäälautalla, käsitelty kuva herätti somemyrskyn – WWF Suomi vastaa kritiikkiin

Tämä WWF:n mainoskuva sai osakseen kritiikkiä, sillä todellisuudessa siinä näkyvät jääkarhut on kuvattu laajalla jäätiköllä.
Tämä WWF:n mainoskuva sai osakseen kritiikkiä, sillä todellisuudessa siinä näkyvät jääkarhut on kuvattu laajalla jäätiköllä.
Julkaistu 05.10.2019 14:30
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

WWF Suomi kommentoi kritiikkiä herättänyttä kuvaa kahdesta jääkarhusta. WWF:n taksvärkki-mainoskampanjassa on käytetty kuvaa kahdesta jääkarhusta, jotka seilaavat pienellä jäälautalla keskellä merta.

Mainoksessa houkutellaan kouluja osallistumaan taksvärkissä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Kuva on herättänyt kritiikkiä mm. sosiaalisessa mediassa, sillä sitä on muokattu. Alkuperäisessä kuvassa kyseiset jääkarhut nököttävät nimittäin keskellä laajaa jäätikköä.

2:24Ei voi olla söpömpää! Ranuan jääkarhunpentu melskaa vedessä täysin rinnoin

Ylläolevalla videolla jääkarhun pentu melskaa vedessä Ranuan eläinpuistossa vuonna 2017.

WWF Suomen viestintäjohtaja Anne Brax pohtii, että tapauksessa mainoskuvaa on erehdytty luulemaan autenttiseksi uutiskuvaksi.

– Se on meidän virheemme. Meille ei tullut mieleen, että ihmiset luulisivat kyseistä kuvaa autenttiseksi uutiskuvaksi. Ilmeisesti jotkut ihmiset ovat ajatelleet, että me harhaanjohtaisimme tässä kun on käytetty valokuvaa, jossa on liitetty kaksi kuvaa yhteen.


Brax huomauttaa, että kritiikkiä herättäneen kuvan tapauksessa oli kyse markkinoinnista.

– Mainonta ei saa olla harhaanjohtavaa, mutta siltä ei vaadita autenttisuutta. Kyseisen kuvan pohjana voisi kuitenkin olla autenttinen kuva arktiselta alueelta. Arktisen merijään sulaminen on jääkarhujen suuri uhka, eli siinä mielessä mainoskuva ei ollut lainkaan harhaanjohtava.

Braxin mukaan tosielämässä on aivan vastaavia tilanteita, että jääkarhuja on jäälautoilla.

– Jääkarhuja ei pääse kuitenkaan aivan läheltä kuvaamaan, joten niistä kuvista ei saa niin vaikuttavia.

”Jatkossa kaikkiin kuvayhdistelmiin tulee merkintä”

Braxin mukaan WWF Suomi on nyt päättänyt, että jatkossa kaikkiin vastaavanlaisiin kuvayhdistelmiin tulee kuvakäsittelystä merkintä, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin.

Brax kertoo, että vastaavanlaisia kuvayhdistelmiä on WWF:llä aiemminkin käytetty markkinoinnissa, eikä väärinkäsityksiä ole tullut.

– On ollut sellainenkin kuvayhdistelmä, jossa on jääkarhu, jääkiekkoilija ja saimaannorppa kaikki onnellisesti samalla jäätiköllä. Mutta ne ovat olleet ilmeisesti sellaisia, että niistä on ensisilmäyksellä lapsikin voinut nähdä, että kyseessä on rakennettu kuva, eli mainos. Tässä tapauksessa sitä ei huomannut kuin harjaantuneempi silmä.

Brax toteaa, että kriittistä huomiota on noussut myös sen takia, että kyseisiä jääkarhujulisteita oli jaettu myös kouluihin.

– On ajateltu, että nuoria ei saa harhaanjohtaa. Me taas ajattelemme nuorten olevan nykyään niin valveutuneita, että he olisivat huomanneet kyseessä olevan mainoskuva. Mutta ehkä olemme olettaneet väärin,  ja pahoittelemme virhettämme.

Brax huomauttaa, että uutiskuvissa WWF noudattaa tiukasti journalistia eettisiä ohjeistuksia.

– Mediallehan emme koskaan tietenkään lähetä käsiteltyjä kuvia.

Brax myös toteaa WWF:n tehneen käyttämiensä kuvapankkien kuvaajien kanssa sopimukset, että kuvia voi muokata.

Aiheesta kirjoitti ensimmäisenä Iltalehti.

Lisää aiheesta:

Miksi äidit julkaisevat somessa muotikuvia lapsistaan? Suomalaistutkija: "Ei tiedetä, millä tavalla lapsi sen kokee"Helsingissä huomiota herättänyt jääteos sulikin jo viikonlopun aikana: "Jos olisimme laittaneet 27 000 euroa puiden istuttamiseen, kukaan ei olisi huomannut"Pelastakaa Lapset ry harmistui: Lähes samanniminen sivusto kerää lääkärien allekirjoituksia lasten koronarokotusten estämiseksi: "Nimi ei voi olla vahinko"Metsästäjä räiski aseellaan hirviä kohti holtittomasti kesken Ylen haastattelun: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen" – Riistakeskus ihmettelee ampujan toimintaaJaoitko megasöpön videon itseään saippuoivasta jyrsijästä? Tämän jälkeen kaikki hassut eläinvideot eivät enää naurata – "Hälytyskellojen tulisi soida""Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensa
WWFLuonto ja eläimetIlmastonmuutosKouluKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

WWF
  • 24.7.06:16
    Kuluttaminen

    Tänään on maailman ylikulutuspäivä

  • 26.6.08:02
    Sudet

    Poliisi ampui suden Malmössä – puri koiraa

  • 2.5.07:24
    Saimaannorppa

    Norppalive alkaa tänään – norpat pötköttävät turkkia kuivatellessaan

  • 10.4.10:28
    Itämeri

    Nyt tulee levälive! Pian voit katsoa veden alta suorana jotain, mitä paljain silmin ei erota

  • 8.4.16:42
    Luonto ja eläimet

    Hangon rannoilta kerättiin 25 000 kiloa rasvarakeita