Japanilainen rock - eli J-rock - kasvattaa vauhdilla suosiotaan Suomessa. Eilen sadat tyylilleen uskolliset Japani-fanit jonottivat japanilaisyhtye Moi Dix Moisin keikalle Tavastia-klubin edessä Helsingissä. Keväällä innokkaimmat fanit jonottivat Ayabien Tavastian-keikalle viisi päivää. Eilen jonotus oli rajoitettu keikkapäivään. Suomi on jo Euroopan kolmanneksi suurin japanilaisen rockin markkina-alue.
– Suomessa ei ole sitten Dingon nähty yhtä innokkaita ja samalla tavalla faniuden kohteeseensa eläytyviä. Tämä on niin kokonaisvaltaista. Pukeudutaan, kuunnellaan musiikkia, hiukset värjätään sen mukaan mistä bändistä tykätään. Siinä mielessä tosi fanaattista, mutta fanaattisuudessa ei mitään vaarallista ole, japanilaisen populaarikulttuurin asiantuntija Heikki Valkama kertoi Viihdeuutisille.
Anime ja manga aloittivat buumin
Japani-villitykseen kuuluvat olennaisena osana myös animaatioelokuva anime- ja manga-sarjakuvat. J-rock-bändit ammentavat vaikutteita gootti-, punk- ja glamrock-ikonografiasta mutta myös mangasta, animesta, elokuvista, kuvataiteesta sekä eri aikakausien tyyleistä ja kulttuureista. J-rock samaistetaan lännessä visual kei -tyyliin, jossa keskeistä on äärimmäinen ulkonäkö, jota myös fanit uskollisesti seuraavat.
– Me halutaan ilmaista itseämme myös ulkoisesti, Moi Dix Moisin keikalle saapunut Emma Parkkonen, 15, kertoo.
– Se on kiva näyttää muille ulkoisesti, että kuuntelen vähän erilaista musiikkia kuin muut, Niina Siljander, 17, täydentää ystäväänsä.
Genreen kuuluvien bändien yhteistä nimittäjää on turha etsiä musiikkityylistä. Visual kei jakautuu eri alalajeihin, jotka ovat erotettavissa pukeutumistyylin perusteella.
Myös ruoka ja kieli suosiossa
Kiihtyvä Japani-villitys näkyy myös japanin kielen kurssien ja japanilaisen ruoan suosion kasvuna alle parikymppisten tyttöjen keskuudessa, jotka ovat J-rockin suurinta fanikuntaa Suomessa.
– Viimeisen kahden vuoden aikana on ollut hauska nähdä, kun ravintolaan tulee perheitä, isä, äiti sekä kolme tytärtä, jotka pukeutuvat manga-lookiin. Tukkakin on laitettu ja jotkut heistä opiskelevat japaninkieltäkin, ravintola Kabukin omistaja Yoshiaki "Aki" Takayama kertoo.
Miksi Suomi diggaa?
1970-luvulla Japanista Suomeen muuttanut Yoshiaki "Aki" Takayama uskoo, että suomalaisten on helppo hurahtaa J-rockiin, koska loppupeleissä japanin- ja suomenkielessä ja kulttuureissa on yhtäläisyyksiä.
– Japanilainen luonne ja suomalainen luonne ovat aika samanlaista. J-rock-bändit laulavat japaniksi ja japanin kieli ja suomen kieli ovat sanojen lausunnaltaan aika samanlaisia. Mun mielestä suomalaisen korvaan se ei kuulosta kielenä niin omituiselta, kun lauletaan rokkina, Aki kertoo.
J-rockin markkinat kasvavat
J-rock-bändejä esiintyy Suomessa entistä tiuhemmin, ja lähes jokainen iso festivaali Tuskasta Ankkarockiin otti kesällä esiintyjälistoilleen jonkin J-rocknimen. J-rockin suosiosta suomessa kertoo myös se, että suomessa on perustettu japanilaiseen musiikin keskittyneitä yhdistyksiä kuten j-rocksuomi. J-musiceuropan mukaan suomi on euroopan kolmanneksi suurin japanilaisen rockin markkina-alue.
Tsekkaa Tavastian tunnelmia täältä!
Katso myös Viihdeuutiset tänään kello 18.50 Subtv:ltä!
Lue J-rockista: J-rock Suomi
Teksti: Niina Käkelä