F1-sarjan kypärät muuttuvat ensi kaudesta lähtien entistä turvallisimmiksi. Kansainvälinen autoliitto FIA järjestää turvavälineille vaativat testit ennen käyttöönottoa.
MAINOS
Poikkeuksellinen F1-kesä C Morella
F1-sarjassa on ennennäkemättömän vilkas kesä. Juhannusviikonlopusta alkaa kuuden viikon jakso, jonka aikana ajetaan peräti viisi kilpailua.
Seuraavaksi kisataan Ranskan Paul Ricardilla 24. kesäkuuta. Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Näkyvin uudistus on visiirin koon selvä pienentäminen. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo vaatimuksiin sisältyvän paljon muutakin.
– Yksi on esimerkiksi paloturvallisuus: kypärän täytyy kestää useampia sekunteja 790-asteista liekkiä, Oikarinen sanoo.
– Siinä on ballistinen testi, jossa ammutaan 1,2 grammaa painava ilmakiväärin luoti visiiriin ja katsotaan, ettei se mene läpi. On hitaan törmäyksen testi, nopean törmäyksen testi. Siinä on valtava määrä eri asioita, joita pitää testata ennen kuin tuollainen kypärä saadaan valmiiksi, insinööri jatkaa.
Lisäksi kypärää kohti ammutaan 225 grammaa, siis tavallisen ananassäilykepurkin painoinen metallikappale 250 kilometrin tuntivauhdilla ja kymmenen kilon paino pudotetaan 5,1 metrin korkeudesta kypärän päälle. Leukasuojan on pystyttävä vaimentamaan päähän kohdistunutta iskua, kun siihen isketään vasaralla.