IL: Suomalaisjulkkisten kolikkopelijulkaisut huijaavat – suurien voittojen takana on organisoitu mainoskampanja

Iltalehti paljastaa suomalaisjulkkisten nettikasinokuvien ja -videoiden olevan vain osa hyvin organisoitua mainoskampanjaa. Ihmisille luodaan mielikuva suurista, helposti saatavilla olevista voitoista, vaikka julkkikset eivät edes käytä omaa rahaansa pelaamiseen.

Miten rahapeli syntyy? Katso yllä oleva video!

Sosiaalisessa mediassa on voinut törmätä suomalaisjulkkisten päivityksiin, joissa he kertovat pelanneensa netissä kolikkopeliä ja voittaneensa tästä suuria summia rahaa. Päivityksissä on ollut yleensä video voittoisasta pelistä sekä merkintänä Maltalla rekisteröidyn rahapeliyhtiön nimi.

Tällaisia päivityksiä on ollut muun muassa suomalaisen tosi-tv-tähti Amanda Harkimon ja radiojuontaja Kimmo Vehviläisen Facebook-tileillä Esimerkiksi kaksi kuukautta sitten Harkimo kertoi julkaisussaan voittaneensa kolikkopelistä 10 000 euroa.

Julkaisut mainontaa

Iltalehden saamien tietojen mukaan kyse on kuitenkin mainonnasta, jonka tarkoituksena on antaa ihmisille kuva, että pelaaminen on voitokasta. Julkkikset eivät todellisuudessa pelaa pelejä omilla rahoillaan, vaan peliyhtiön toimittamilla pelirahoilla.

Lehden lähteiden mukaan julkkikset saavat mainontaa vastaan viikossa 500 euroa pelirahaa, jotka täytyy pelata sopimuksen mukaisesti. Voittorahat julkkis saa pitää, mutta mitään hän ei menetä. Velvoitteena sopimukselle on, että someen on tehtävä päivityksiä rahapeleistä.

Iltalehden saamien tietojen mukaan kyseessä oleva nettikasinoyritys etsii tunnettuja some-persoonia mainoskasvoikseen suomalaisen yrityksen kautta, joka on erikoistunut vaikuttajamarkkinointiin.

Poliisihallitukselta selvityspyyntö

Suomessa ulkomaalaisten nettikasinoiden mainostaminen on kiellettyä. Yksityishenkilöt saavat tosin kertoa omasta pelaamisestaan vapaasti. Iltalehden mukaan poliisihallitus on seurannut tilannetta tarkasti. Ensimmäiset selvityspyynnöt on lähetetty Jounin Kaupan kauppiaalle, Sampo Kaulaselle.

Kaulanen on esitellyt Maltalla toimivan peliyhtiön toimintaa jo vuodesta 2016 lähtien sekä omalla henkilökohtaisella Facebook-tilillään, mutta myös kauppansa tilillä, jolla on puoli miljoonaa seuraajaa.

Lähde: Iltalehti

Lue myös:

    Uusimmat