Hurjat alennuskampanjat sisältävät riskejä: Näissä tilanteissa hälytyskellojen pitäisi soida

Kukaan ei halua joutua huijatuksi, se on selvää. Mutta hurjat alennuskampanjat sisältävät riskejä ja luovat otollista maaperää huijauksille.

Singles’ Day, Black Week, Black Friday, Cyber Monday...

Loppuvuosi on täynnä erilaisia alennuskampanjoita, joissa metsästetään halpaa tavaraa tai edullisia joululahjoja.

Verkkokaupan tarjoushaukan kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Alennuskampanjat ja suuret tarjousprosentit altistavat myös huijauksille.

– Kyllä ne kampanjat luovat odotuksia siitä, että joitain tuotteita saa halvemmalla. Alennusprosentit ovat usein aikamoiset. Ne luovat maaperää myös sille, että huijaustilanteita voi esiintyä. Kuluttajien pitää olla todella tarkkoina, kun haarukoivat tarjouksia ja erityisesti, jos tulee sellainen elinkeinonharjoittaja vastaan, jonka taustoja ei tunne ennestään, sanoo erityisasiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Kuluttajan kannattaa ensimmäiseksi tarkastella myyjän nettisivustoa ja sitä, mitä se kertoo itsestään. Onko mainittu selkeästi yrityksen nimi ja yhteystiedot?

– Erityisesti se, miten kuluttaja pystyy saamaan yhteyden yritykseen.

– Olemme Euroopan kuluttajakeskuksessa huomanneet, että jos sivuilla on pelkästään sähköinen yhteydenottolomake eikä yritykseen saa muulla tavoin yhteyttä, yrityksen taustat kannattaa selvittää tarkoin, ennen kuin tekee tilauksen. Kyse ei välttämättä ole kovin luotettavasta toimijasta, Stenius vinkkaa.

Asiakkaan on syytä vilkaista myös myyjän omia sopimusehtoja.

– Useissa tapauksissa niitä on kirjoitettu huonolla suomen kielellä, käytetty konekäännöstä tai kopioitu toiselta sivustolta. Tällaiset ovat asioita, joiden pitäisi soittaa hälytyskelloja hieman, että onko kyse mistään luotettavasta toimijasta.

Tavallinen googlettelu on hyvä tapa selvittää muiden kokemuksia myyjästä, sanoo Stenius.

Luottokortilla maksamista kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia, sillä jos ostos on maksettu luotolla, luotonantaja on vastuussa myyjän sopimusrikkomuksesta eli esimerkiksi siitä, että palvelun tai tavaran myyjä ei toimita ostosta tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe.

Kuluttajaviranomaiset muistuttavat, että suomenkielinenkin verkkokauppa voi sijaita ulkomailla ja tuotteet tulla eri maasta kuin missä itse verkkokauppa sijaitsee. Toisinaan taas peruutusehdot voivat olla puutteelliset ja tuotteiden toimitusajat poiketa sovitusta. Tarjouskampanjoiden edellä on hyvä kerrata verkko-ostamisen kuluttajansuojaa ja luotettavan verkkokaupan tunnusmerkkejä, jottei tule huijatuksi tai hämäänny suurilta vaikuttavista alennusprosenteista.

Lue myös:

    Uusimmat