Kukaan ei halua joutua huijatuksi, se on selvää. Mutta hurjat alennuskampanjat sisältävät riskejä ja luovat otollista maaperää huijauksille.
Singles’ Day, Black Week, Black Friday, Cyber Monday...
Loppuvuosi on täynnä erilaisia alennuskampanjoita, joissa metsästetään halpaa tavaraa tai edullisia joululahjoja.
Verkkokaupan tarjoushaukan kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Alennuskampanjat ja suuret tarjousprosentit altistavat myös huijauksille.
– Kyllä ne kampanjat luovat odotuksia siitä, että joitain tuotteita saa halvemmalla. Alennusprosentit ovat usein aikamoiset. Ne luovat maaperää myös sille, että huijaustilanteita voi esiintyä. Kuluttajien pitää olla todella tarkkoina, kun haarukoivat tarjouksia ja erityisesti, jos tulee sellainen elinkeinonharjoittaja vastaan, jonka taustoja ei tunne ennestään, sanoo erityisasiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.
Kuluttajan kannattaa ensimmäiseksi tarkastella myyjän nettisivustoa ja sitä, mitä se kertoo itsestään. Onko mainittu selkeästi yrityksen nimi ja yhteystiedot?
– Erityisesti se, miten kuluttaja pystyy saamaan yhteyden yritykseen.
– Olemme Euroopan kuluttajakeskuksessa huomanneet, että jos sivuilla on pelkästään sähköinen yhteydenottolomake eikä yritykseen saa muulla tavoin yhteyttä, yrityksen taustat kannattaa selvittää tarkoin, ennen kuin tekee tilauksen. Kyse ei välttämättä ole kovin luotettavasta toimijasta, Stenius vinkkaa.
