Hurja väite: Matkalaukkuja sekoitettu tahallaan Helsinki-Vantaalla

Helsinki-Vantaan lentoasema on kriisin kourissa. STT:n tietojen mukaan matkustajia piinanneet matkalaukkusotkut johtuvat ainakin osin tulehtuneesta työilmapiiristä.

STT:n haastattelemat lentokenttätyöntekijät kertovat, että matkatavarapuolella jotkut ovat jättäneet töitään tekemättä tai hoitaneet hommansa huonosti - jopa tahallaan.

- Osa tekee työnsä kunnolla, mutta osa tekee tahallaan sitä, että laukkuja menee väärään paikkaan, kommentoi eräs lentokentän työntekijä.

- Puheita tällaisesta olen kuullut. Jos joku on sellaista nähnyt, niin en pysty sitä tietenkään kiistämään. Kyse on varmaan yksittäistapauksista, jos tällaista on tapahtunut, kommentoi Finnairin talousviestinnästä vastaava johtaja Taneli Hassinen.

Vaikka tilanne on kärjistynein matkatavaroiden käsittelyssä, ongelmat heijastuvat koko lentokentän toimintaan. Niinpä lennot myöhästelevät paljon ja matkatavarat eivät tahdo pysyä matkustajien perässä.

Kertyneitä laukkuvuoria on julkisuudessa perusteltu muun muassa lumisateella, mutta ainakin STT:n haastattelemien työntekijöiden mukaan ongelmien perimmäiset syyt ovat ihan muualla - työkiistojen pilaamassa ilmapiirissä.

Motivaatio hukassa

Työkiistan osapuolet eivät vahvista tietoa matkatavaroiden kulun tahallisesta häiritsemisestä.

- Motivaatio on varmasti kärsinyt, ja se näkyy, kuvailee Ilmailualan Unionin puheenjohtaja Juhani Haapasaari. Hän kieltää kuitenkin tietävänsä, että matkatavaroita laitettaisiin tahallaan vääriin koneisiin.

Baronan toimitusjohtajan Markus Oksan mukaan tilanne on ollut välillä huono, mutta nyt ollaan menossa parempaan päin.

- Huhuja on ollut miljoona, ja osa on varmaan tottakin. Ei ole tiedossani, että matkatavaroita olisi pakattu vääriin koneisiin. Yksittäisiä ihmisiähän voi olla joukossa erilaisia, mutta valtaosa varmasti tekee työnsä hyvin tällä hetkellä, arvioi Oksa.

Barona Handlingin pääluottamusmies Pekka Kähkönen syyttää ongelmista niukkoja resursseja.

- Väkeä matkatavaroiden kuormauksessa on nyt kymmenisen prosenttia vähemmän kuin keväällä. Se ei voi olla näkymättä. Mutta kyllä motivaatiokin on monella hakusessa, Kähkönen summaa.

Barona ei myönnä, että väki olisi vähentynyt niin rajusti.

- Itse asiassa olemme palkanneet sinne lisää väkeä, Baronan Oksa sanoo.

Ilmailualan Unionin syyttävä sormi osoittaa Finnairiin.

- Finnairille tästä on tullut arvovaltakysymys. He antavat mieluummin matkustajan kärsiä kuin että oma arvovalta menisi, IAU:n puheenjohtaja Haapasaari sanoo.

- Tämä ei ole mikään arvovaltakysymys, vaan normaalia liiketoimintaa, Finnairin Hassinen kuittaa.

Ongelmat kärjistyivät syksyllä

Lentokentän ongelmat alkoivat kärjistyä syksyllä, kun Finavia kilpailutti turvatarkastuksensa. Turvatarkastukset tekevä yhtiö vaihtui ja työehdot muuttuivat, mikä aiheutti paljon närää.

Entistä pahemmin lentokentän asiat menivät solmuun marras-joulukuun vaihteessa, kun Finnair ulkoisti matkatavarapalvelut tytäryhtiöltään Northportilta Baronalle. Siitä seurasi neljän päivän laiton lakko.

Vaikka lakko päättyi jo joulukuun alussa, Helsinki-Vantaalla makasi vuodenvaihteessa tuhansia laukkuja päivien ajan.

Helsinki-Vantaan lentokentän palvelutason romahdus on ollut raju. Vielä marraskuun alussa lentomatkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan matkatavaroiden käsittelyn maailman parhaaksi Skytraxin The World Airport Awards -tutkimuksessa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat