Digihuijaukset vaivaavat suomalaisia enenevissä määrin, nimittäin viime vuonna suomalaiset menettivät digihuijareille yhteensä 32,4 miljoonaa euroa.
Huijaukset ovat vuosien varrella kehittyneet entistä uskottavamman kuuloisiksi ja näköisiksi, joihin tarkkasilmäinenkin kuluttaja voi haksahtaa.
Lue myös: Kuka tahansa voi joutua verkkopetoksen uhriksi – näin suojelet itseäsi ja rahojasi ahnailta verkkorikollisilta
Yleisimmät digihuijaukset voidaan luokitella kolmeen kategoriaan: verkkokauppahuijaukset, kryptohuijaukset sekä mobiilihuijaukset.
Ketkä ovat huijausten takana?
Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan verkkokauppahuijausten takana on usein sama kiinalainen toimija. Edulliset hinnat houkuttelevat ostamaan tuotteita, joita ei koskaan saa.
– Yksi hyvä vinkki, jonka voin antaa on se, että oikeat tarjoushinnat yleensä päättyvät ,95- tai ,99-loppuisesti. Huijausverkkokaupoissa hinnat voivat olla mitä vaan, Järvinen sanoo.