Mainos

HS: Yritykset rahastavat laittomasti asiakaspuheluista

Sadat yritykset perivät asiakkailtaan lainvastaisia puheluhintoja. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Vajaa vuosi sitten voimaan tulleen lain mukaan yritys saa veloittaa asiakasnumeroon soittamisesta 8,8 senttiä minuutilta tai kuluttajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan.

Lehden mukaan esimerkiksi tuotteen tilauksen peruva tai viallisesta tuotteesta reklamoiva asiakas voi joutua maksamaan jopa kymmenen kertaa enemmän.  

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo lehdelle, että lakimuutoksesta on yritetty tiedottaa yrityksille.

Kuluttajaliiton mukaan osa yritysten toiminnasta on puhtaasti tietämättömyydestä johtuvaa, osa piittaamattomuutta. Toisinaan ensisijainen numero piilotetaan verkkosivulla alimmaiseksi, ja tyrkylle laitetaan maksullisia numeroita.  

HS:n mukaan esimerkiksi VR:n verkkosivulla maksullinen palvelunumero on yhteystietolistassa ensimmäisenä. Listan viimeisenä on edullisempi numero, josta voi tehdä esimerkiksi peruutuksen.  

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.