Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HS: Ministeri Ranteen mukaan hallituksen päättämät rakennushankkeet alkavat aikaisintaan ensi vuonna

Hallitus aikoo käyttää raideinvestointeihin 1,4 miljardia euroa.
Hallitus aikoo käyttää raideinvestointeihin 1,4 miljardia euroa.Ratapihaa Helsingin Pasilassa. / Lehtikuva
Julkaistu 05.09.2023 05:47

MTV UUTISET - STT

Hallitusohjelmassa suunnitellut rakennushankkeet eivät pääse alkamaan vielä tänä vuonna.

Hallituksen päättämät rakennus- ja korjaushankkeet alkavat aikaisintaan ensi vuonna kiirehtimisestä huolimatta, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) Helsingin Sanomille.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi perjantaina Turun Sanomissa hallituksen selvittävän, voiko infrahankkeita nopeuttaa rakennusalan vaikeuksien helpottamiseksi.

Ranteen mukaan kiirehdittäviä hankkeita ovat muun muassa edellisen hallituksen aikaisten väylähankkeiden hännät. Lisäksi pääradalla voitaisiin aloittaa nopeasti joitakin uusia töitä.

–  Emme kuitenkaan tee yhtä ainoaa hätiköityä aloitusta niin, että niitä on suunniteltu liian vähän tai niissä ei ole huomioitu jotain. Riskienhallinnassa ei jousteta vaan skarpataan, Ranne sanoo HS:lle.

Sen sijaan isot ratayhtiöhankkeet, kuten Turun tunnin juna ja Lentorata, eivät ole Ranteen mukaan vaiheessa, jossa ne voitaisiin aloittaa jo nyt.

Hallitus aikoo käyttää raideinvestointeihin 1,4 miljardia euroa. Uusien ratayhtiöhankkeiden ja pääradan ohella investointikohteita ovat Savon rata, Karjalan rata ja rantarata.

Lisää aiheesta:

Ministeri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaSaadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään Liikenneministeri Sanna Marin varoittaa ylioptimistisista raidetoiveistaHS: Seuraava hallitus aikoo tehdä jättipanostuksen liikenteeseen – kolme nopeaa junarataa suunnitteluunOrpo: Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu tarvitaan – ratayhtiöt välttämättömät nopeiden raideyhteyksien aloittamiseksiIsot raidehankkeet, kuten kaksi "tunnin junaa", havittelevat uudelta hallitukselta miljardeja: "Palvelisi lähes koko Suomea"
Julkinen liikenneJunatHallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • ma15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • 21.10.20:46
    Junat

    Junat korvataan busseilla Oulun ja Rovaniemen välillä torstaihin asti

  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen