HS: Mainostoimisto siirtyi neljän päivän työviikkoon: "Olemme valmiita tinkimään tuloksesta – jos aivot saavat levätä, pitäisi tulla parempaa jälkeä"

Helsingin Sanomat kertoo mainostoimisto Wörksin päätöksestä kokeilla neljän päivän työviikkoa.

Mainos- ja markkinointitoimisto Wörks aloittaa ensi viikolla nelipäiväisen työviikon. Nelipäiväistä työviikkoa kokeillaan seuraavat kaksi kuukautta – täydellä palkalla.Koko toimisto pitää ylimääräisen vapaapäivän perjantaisin.

Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri kertoo lehdelle pitävänsä itsekin kiinni nelipäiväisestä viikosta. Hänen mukaansa tarkoitus ei ole downshiftata vaan muotoilla työn rakenteita uusiksi.

– Jokainen saa käyttää ylimääräisen vapaapäivän ihan miten itse haluaa. Me myymme asiakkaillemme taitoa ajatella. Jos aivot saavat levätä vähän enemmän kuin ennen, sen pitäisi tuottaa parempaa jälkeä, Piri sanoo.

– Olemme valmiita tinkimään tuloksesta, mutta vain sen verran, ettei yrityksen jatkuvuus vaarannu, hän jatkaa.

Yrityksen visuaalinen suunnittelija Saku Pönkänen sanoo Helsingin Sanomille aikovansa jatkossa viettää yhä enemmän aikaa mökillä.

– Isäni oli yrittäjä, ja olen itsekin tehnyt joskus paljon töitä, pahimmillaan kaksitoistatuntisia päiviä. Nyt jännittää, ehdinkö tehdä työviikon neljässä päivässä. Pitääkö minun olla tehokkaampi, vai pystynkö kehittämään omia työprosessejani, Pönkänen kommentoi.

Wörks on perustettu vuonna 2011. Yhtiössä sai heti alussa käyttää kaksikymmentä prosenttia ajasta itsensä kehittämiseen. Työkulttuuriin kuuluu myös, että ylitöitä ei tehdä eikä sähköposteihin tarvitse vastata iltaisin kotoa.

Pääministeri Sanna Marin (sd.) nosti neljän päivän työviikon keskusteluun viime kesänä ollessaan viestintä- ja liikenneministerinä. Hän pohti SDP:n 120-vuotisjuhlissa, voisiko työviikko tulevaisuudessa olla nelipäiväinen tai työpäivä kuusituntinen.

Aiheesta lisää: 






Lue myös:

    Uusimmat