Helsinki sai ensimmäisen uuden raitiovaunun

Ensimmäinen uuden mallisarjan raitiovaunu on saapunut Helsinkiin. Vaunu tuli rekkakyydillä valmistajan Transtechin tehtaalta Kajaanin Otanmäeltä HKL:n Koskelan varikolle. Vaunu lipui suorastaan majesteetillisen hitaasti kuljetuslavetilta rampin kautta kiskoille, ja sen viimeinenkin akseli sai kosketuksen Helsingin raitioverkkoon klo 16.20.

Koskelan varikolle kokoontunut joukko alan harrastajia, toimittajia, kuvaajia ja myös HKL:n henkilökuntaa sai odottaa vaunun tuloa pari tuntia ylimääräistä lasketusta ajasta, sillä erikoiskuljetusta hoitavasta lavettirekasta puhkesi rengas peräti kaksi kertaa aivan Helsingin sisääntuloväylillä.

Uusi vaunu on ensimmäinen suomalaista suunnittelua ja tekoa oleva raitiovaunu 40 vuoteen. Edellisen kerran Helsinki sai suomalaisvaunuja vuodesta 1973 alkaen. Ne olivat Helsingin ensimmäiset nivelraitiovaunut ja aluksi väriltään oranssi-harmaita, kunnes muuttuivat vähitellen entisen ja taas nykyisen värityksen mukaisiksi vihreä-keltaisiksi.

Aiempia suurempi raitiovaunu

Uusi raitiovaunu on taas kerran edeltäjiään suurempi. Sen pituus on 27,6 metriä ja tyhjäpaino 41,6 tonnia. Jos vaunu on täydessä matkustajalastissa, painoon tulee 15 tonnia lisää. Silloin mukana on kuljettajan lisäksi yli 200 matkustajaa. Kiinteitä istuimia on 74 ja käännettäviä 14. Seisomapaikkoja on 125.

Uusi vaunu joutuu heti testeihin. Se pääsee koeajoihin ensi viikolla käyttöönottotestien ja katsastuksen jälkeen. Aluksi vaunulla ajetaan vain yöaikaan, jotta mahdolliset ongelmat eivät ruuhkauta normaalia liikennettä. HKL:n tavoitteena on saada ensimmäinen vaunu matkustajaliikenteeseen heinäkuun loppupuolella.

Vaunuja on tilattu kaikkiaan 40. Toinen uusi vaunu saapuu loppukesästä. Sarjavalmistus alkaa 2015 ja viimeinen vaunu on määrä toimittaa 2018.

Räätälöity Helsinkiin

Yksi uutta vaunua koeajaneista HKL-läisistä on Eeva Metsberg. Hän on tullut alun perin HKL:ään juuri raitiovaunun kuljettajaksi, mutta nyt hän on edennyt hallintosihteeriksi ja ollut mukana vaunua suunnittelevassa tiimissä. Hänen ensivaikutelmansa Otaniemen lyhyeltä testiradalta ovat myönteisiä. – Kun ohjaamoon meni, se oli kuin olisi astunut raitiovaunuun, kaikki oli kohdillaan. Ajaminen oli pehmeää ja jarrutus oli pehmeä. Se oli tosi hyvän tuntuinen.

Helsingin uusi vaunu on räätälöity nimen omaan Helsinkiin. Vaikka budjetit ovat nykyisin liki kaiken ohjenuorana, Helsinki lienee saanut haluamansa. Kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä HKL:stä arvelee, että vaunu ei olisi yhtään toisenlainen, vaikka suunnittelussa olisi ollut rahaa määrättömästi.

Yhden vaunun hinta on noin 2,5 miljoonaa euroa, ja kun varaosat ja myyntiin kuuluvat huollot lasketaan mukaan, hinta on noin 2,9 miljoonaa. Bussiin verrattuna kappalehinta on noin kymmenkertainen, mutta kun hintaa jaetaan käyttövuosilla (raitiovaunulla 40, bussilla 10-12) ja matkustajamäärällä, ajokilometrin hinta kääntyy bussia edullisemmaksi.

Helsinki on Suomen ainoa raitiovaunukaupunki. Tampere miettii parhaillaan, ratkaiseeko se osan kuljetustarpeistaan raitioteitse. Turun raitiovaunuliikenne loppui 1972. Sen henkiinherättämisestä on keskusteltu aika ajoin.

Lue myös:

    Uusimmat