Helikopteri pelasti sairastuneen Silja Serenadelta – miehistölle ilmoitettiin koodikuulutuksella: "Tarjoilijasta lähtien heillä on erilaisia tehtäviä, rankimmasta päästä savusukeltajat"

Silja Serenadella kuului koodikuulutus ja hetkeä myöhemmin helikopteri laskeutui kannelle – tästä erikoisessa tapauksessa oli kyse 4:23
Marika Nöjd kertoo MTV Uutiset Livessä, kuinka usein helikopterievakuointeja on.

Helikopterilla laivoilta tapahtuvia evakuointeja sairaalaan tapahtuu käytännössä useita kappaleita vuodessa joka laivalla, kommentoi Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.

Aiemmin tänään sairastunut matkustaja noudettiin helikopterilla Silja Serenadelta sairaalaan Ruotsin vesillä lähellä Tukholmaa.

Helikopterievakuoinnit tapahtuvat lähinnä Ruotsin reitin laivoilla, sillä Helsinki–Tallinna-välin pika-alukset tavoittavat sataman nopeasti.

– Risteilylaivoilla, jotka menevät Ruotsiin, on aina paikalla sairaanhoitaja ja hänellä on yhteydet lääkäripalveluihin maissa.

– Meripelastuksen kanssa tilannetta arvioidaan yhdessä ja katsotaan, onko matkustaja niin huonossa kunnossa, että hänet on tarpeen evakuoida helikopterilla.

Nöjdin mukaan laivan sijainti vaikuttaa siihen, mistä kopteri lähtee potilasta noutamaan. Tarvittaessa matkustaja voidaan noutaa laivasta myös esimerkiksi Maarianhaminassa ambulanssilla.

– Tilannekohtaisesti arvioidaan. Joskus meripelastuksen kopteri voi olla akuutimmalla tapauksella jossain muualla, jolloin potilas saatetaan hoitaa laivalla, jos ei ole niin hengenhätä kuin jollain toisella. Seuraavassa satamassa ambulanssi tulee sitten hakemaan.

Jokaisella on oma paikkansa

Maanantaiaamuna Silja Serenadella helikopterin saapumista oli edeltänyt miehistölle suunnattu koodikielinen kuulutus.

Tapauksesta ensin uutisoineen Ilta-Sanomien mukaan kuulutuksessa oli toistettu ilmoitusta: "Henkilökunta, Mister Heko, henkilökunta, Mister Heko."

Marika Nöjdin mukaan sisäisiä käskykoodeja käytetään tilanteissa, joissa tiettyihin tehtäviin varatut miehistönjäsenet täytyy tavoittaa nopeasti.

– He voivat olla eri puolilla laivaa, ja miehistö osaa silloin heti ryhtyä tekemään sitä, mitä heidän siinä tilanteessa kuuluu.

Autolautoilla jokaisen miehistönjäsenen tehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin mitä matkustajan silmät näkevät. Marika Nöjd kertoo, että miehistö on jaettu erilaisiin tehtäviin, jotka liittyvät turvallisuuteen tai pelastustilanteisiin.

– Proseduuri on hyvin tarkka, ja tarjoilijasta lähtien heillä on erilaisia tehtäviä. Rankimmasta päästä savusukeltajat, jotka ryhtyvät palotilanteessa toimeen.

Lue myös:

    Uusimmat