Harri Rovanperä vuosien tauon jälkeen ralliauton ratissa – tältä se näyttää: "Viestiä laiteltu ja soiteltu ahkerasti"

Lankamaan legendaarisen erikoiskokeen maisemissa torstaina Volkswagen Polo R5 -ralliauton ratissa nähtiin varsin yllättävä nimi.

Entinen WRC-kuljettaja Harri Rovanperä käskytti lievestuorelaisen Printsportin kalustoa. Isä-Harri on viime vuodet ollut tuttu näky myös MM-rallien varikoilla, mutta kokenut rattimies on keskittynyt seuraamaan poikansa Kallen menoa. Minkä ihmeen vuoksi Rovanperä Senior puki ajohaalarit ylleen vuosien tauon jälkeen?

Taustalla on huhtikuun alussa Meksikossa ajettava Rally of Nations Guanajuato, joka toimii myös Meksikon MM-rallin kandidaattikisana vuotta 2023 ajatellen. Rovanperä edustaa meksikolaisilla sorapikataipaleilla Suomen joukkuetta. Luminen ja jäinen Lankamaan erikoiskoe ei vastaa millään tavalla Meksikossa ajettavaa kisaa, mutta Rovanperän tarkoituksena olikin tuntuman hakeminen.

– Totuuden nimissä pakko vähän päästä kokeilemaan ennen kuin lähtee ajamaan kilpaa vuosien jälkeen, että miltä se oikein tuntuu. R5-autolla kun en ole koskaan ajanut. Siellä on Meksikossakin Skoda tai Volkkari alla. Tarkoitus on, että näkee vähän, missä ne kaikki vivut ovat ja saa fiilistä hommaan, Harri Rovanperä valottaa MTV Urheilulle.

– Kun ei ole ajanut vuosikausiin, niin eihän se helppoa ole. Auto tuntuu toki tosi hyvältä. Pitäisi vaan uskaltaa pitää kaasu pohjassa, mutta ei ole äkistään helppo juttu. Joka lenkillä ovat sentään ajat parantuneet.

Edellisen kerran Rovanperä ajoi kilpaa Rallylegend-tapahtumassa San Marinossa kahdeksan vuotta sitten. Rovanperä myöntää, ettei aivan suoralta kädeltä suostunut meksikolaisten kosiskeluihin.

– Kyllä siitä on aika pitkään, että viimeksi ovat numerot ovissa olleet. Aika paljon piti minua houkutella mukaan. Näimme Monten aikaan Monacossa, kun kisajärjestäjät tulivat kadulla vastaan. Siitä se ajatus sitten lähti, Rovanperä taustoittaa.

– Parikymmentä vuotta sitten olin ensimmäinen WRC-kuski, joka siellä Meksikossa oli ajamassa. Nyt on tavallaan juhlaralli, joten he sanoivat, että kyllä minun on sinne mentävä ajamaan. Sen jälkeen on viestiä laiteltu ja soiteltu aika ahkerasti. Ei siitä pitkä aika ole, kun sitten päätin, että lähdetään vaan.

Meksikossa edessä on siis jonkinlainen joukkueiden välinen kilpailu, joskaan tarkkaa reittiä tai kisamuotoa ei ole vielä tiedossa. Ilmeisesti jokaista mukana olevaa maata edustaa kaksi kuljettajaa. Toistaiseksi osallistujista Rovanperän lisäksi on ilmoitettu vain Mads Östbergin ja Matthew Wilsonin nimet.

– Kisasta ei ole tiekirjoja, eikä mitään vielä julkaistu. Se on Nations Cup eli Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Englannista ainakin tulee pari kuljettajaa. Meillä on omat joukkueet ja jotenkin ne pisteet sitten lasketaan. En tiedä, onko se sitten pätkäsijoitusten mukaan vai miten, Rovanperä sanoo.

Rovanperä oli vastaavassa kisassa mukana myös vuonna 2009, mutta tuolloin homma Meksikossa tyssäsi tekniseen vikaan jo ennen avauspätkää. Edessä on pitkän ajotauon lisäksi myös toinen iso haaste, sillä nuotti tulee korvaan englanniksi.

– En ole aiemmin ajanut englantilaisesta nuotista, enkä meksikolaisesta. Siitä tulee mielenkiintoista. Se vielä tähän kaiken päälle, niin ei ainakaan helpolla pääse, mutta otetaan huumorin kannalta, Rovanperä naureskelee.

Kartturina Rovanperällä toimii meksikolainen Angélica Fuentes, jonka suomalaiskuski tuntee Meksikosta vuosien takaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja