Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Fortum kaavailee Inkooseen ammoniakkitehdasta – tulisi lähelle norjalaisten havittelemaa terästehdasta

7:43Elinkeinoministeri Lintilä kommentoi Inkooseen suunniteltua massiivista terästehdastaKatso myös: Elinkeinoministeri Lintilä kommentoi Inkooseen suunniteltua massiivista terästehdasta
Julkaistu 03.02.2023 13:32
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala

Fortum suunnittelee Inkooseen vihreän ammoniakin tehdasta. Ammoniakkia voidaan käyttää tulevaisuudessa polttoaineena esimerkiksi laivojen moottoreissa.

Inkoon kunnassa on käynnissä kaavoitushanke, joka tähtää mahdollistamaan norjalaisen Blastr-yhtiön terästehtaan rakentamisen. Samalla luodaan kaavan mahdollisuutta myös energiayhtiö Fortumin ammoniakkitehtaalle.

Kaava-alue on yhteensä 300 hehtaarin kokoinen ja kyseinen ”Joddböle III” -kaavoitus pyritään saamaan valmiiksi tämän vuoden aikana. Tehtaiden kaavoitus edellyttää ympäristövaikutusten arviointia eli yva-menettelyä.

Syynä vihreä vety

Molemmat tehtaat käyttäisivät niin sanottua vihreää vetyä tuotannossaan. Suomeen suunnitellaan parhaillaan vihreän vedyn tuotantoa, jossa valmistetaan vedestä elektrolyysillä vetyä esimerkiksi tuulivoimalla tai jollakin muulla uusiutuvalla energialla.

Aiemmin uutisoitu norjalaisen Blastrin terästehdashankkeen tavoitteena on aloittaa teräksen tuotanto Inkoossa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hanke tarvitsee tosin aluksi neljän miljardin euron edestä rahoitusta.

Blastr hakee rahoitusta sekä Pohjoismaista että maailmanlaajuisesti. Norjan valtion äveriäs öljyrahasto ei tosin ole joukossa mukana, koska hanke jää sen mandaatin ulkopuolelle.

Blastr on varsin tuore yritys, mutta Fortum on huomattavasti perinteisempi energia-alan yritys, jolla on resursseja tehtaan perustamiseen.

Fortumin hanke on vielä selvitysvaiheessa eikä lopullista päätöstä rakentamisesta ole tehty.

Lue myös: Vihreää terästä tuottava norjalaisyhtiö suunnittelee neljän miljardin investointia Inkooseen

Fortum vaitonainen

Fortum vastaa MTV Uutisten kyselyihin tehtaan suunnitteluvaiheesta sähköpostitse.

– Inkoon Joddbölessä tavoitteenamme on ollut jo useita vuosia hakea uutta toimintaa entisen hiilivoimalaitoksen alueelle. Sen sijainti syväsataman ja suurjännitteisen siirtoverkon vieressä tekee siitä ihanteellisen paikan energiaintensiivisille teollisuudenaloille, Fortum vastaa.

– Aiemmin on kerrottu alueelle suunniteltavan vihreän teräksen hanketta. Olemme hakemassa asemakaavan muutosta, joka mahdollistaisi myös vihreän ammoniakin tuotannon. Molemmat laitokset käyttäisivät prosesseissaan vihreää vetyä, joka tuotettaisiin alueella, Fortum jatkaa.

Tehdashankkeen laajuutta Fortum ei tässä vaiheessa kerro julkisuuteen.

– Tyypillisesti julkaisemme tietoja hankkeiden merkittävistä kehitysaskelista siinä vaiheessa, kun projektit siirtyvät esiselvitysvaiheesta seuraavaan, yhtö kertoo.

Ammoniakki kiinnostaa Suomessa muutenkin, sillä Wärtsilä kehittää parhaillaan laivamoottoreita, joissa voidaan käyttää ammoniakkia polttoaineena. Ammoniakin avulla voidaan vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja siten pienentää päästöjä.

Lue myös: Inkoon neljän miljardin hankkeesta puuttuu vielä rahoitus – rahaa haetaan maailmanlaajuisesti ja Pohjoismaista, muttei Norjasta

TalousFortumEnergiaTuulivoimaKotimaa
Toimittajan kuva
Ossi Rajala
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Raahelaisen terästehtaan uudistus etenee – voi laskea Suomen hiilidioksidipäästöjä merkittävästiVaasaan suunnitellaan uutta akkumateriaalitehdasta – tuotanto voisi olla jopa 60 000 tonnia vuodessaNorjalaisyhtiö havittelee vihreää terästehdasta Suomeen hurjalla aikataululla, rahoitus yhä auki – "Blastrilla ei ohituskaistaa valtion tukien saamiseen"Inkoon tehdashankkeelta puuttuu rahoitusta neljä miljardia euroa – näin yhtiö aikoo toimiaVarman Murto: Suomessa on käynnissä tuulivoimabuumi, jota ei saa töpeksiä – tässä asiassa Suomi pieksee RuotsinMinisteri Lintilä neuvotteli Inkoon jätti-investoinnista Norjassa jo kesällä – nämä asiat ratkaisivat päätöksen Suomen eduksi

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 15:42
    Rasismi

    Pöllöraati: Nöyrtyikö perussuomalaiset vain rahan takia? "Kiusallista"

  • 12:51
    Poliisin virkarikokset

    Hovioikeus: Kolme poliisia syyllistyi tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen Elokapina-mielenosoituksessa

  • 11:29
    Suomi

    Karu arvio: Sopeutukset eivät ehkä riitä – tarvitaan jopa 1,4 miljardia lisää tällä vaalikaudella

  • 11:19
    Suomen Pankki

    Suomen Pankki ennakoi Suomelle hidasta talouskasvua – kulutus piristymässä ensi vuonna

  • 09:47
    Konkurssi

    Konkurssihakemusten määrä jatkaa kasvuaan