Formulafakta: Suomalaistalli F1:ssä

Leo Kinnune, Porsche, Aarnio-Wihuri
Leo Kinnunen ajoi AAW Racing Teamin väreissä myös F1-sarjaa. Kuvassa Porcsche 917 Hockenheimissa 1972. / All Over Press
Julkaistu 22.10.2014 14:48

MTV SPORT

Onko F1-sarjassa koskaan ajanut suomalaista, ruotsalaista, norjalaista tai tanskalaista F1-tallia? Tietääkseni 70-luvulla oli ainakin yksi? Entä onko Koiranen Motorsportilla mahdollisuus nousta F1-sarjaan joskus tulevaisuudessa?

F1-sarjassa ei ole ajanut pohjoismaalaista tehdastallia, mutta sekä Suomesta että Ruotsista on tullut yksityistalli. Ne ajoivat ostoautoilla. Nykyään kaikkien F1-tallien pitää valmistaa itse autonsa, mutta takavuosina tallit pystyivät ostamaan autonsa valmiina muilta.

F1-historian ainoa suomalaistalli oli nimeltään AAW Racing Team. Wikipedia tietää kertoa siitä seuraavaa:

AAW Racing Team oli yksityinen suomalainen kilpa-autotalli, jolla Leo Kinnunen osallistui kuuteen kisaviikonloppuun Formula 1 -kaudella 1974. Ennen osallistumistaan F1-sarjaan talli kilpaili urheiluauto- ja Formula 3 -sarjoissa. Talli sai rahoitusta muun muassa Saloralta ja Colt-tupakkamerkiltä. Kirjaimet AAW tulevat Antti Aarnio-Wihurin nimikirjaimista. AAW Racing Team käytti Surtees-tallin TS16-autoa, minkä takia kilpailujen virallisissa tuloksissa lukee Kinnusen tallin kohdalla Surtees. Auto oli Surtees-tallin vanha testiauto, joka ei ollut enää erityisen hyvässä kunnossa. Esimerkiksi runko oli kärsinyt vaurioita, minkä lisäksi ylipainoiseen ja alitehoiseen autoon ei enää saatu parhaita mahdollisia renkaita.

Ruotsalaiskuljettaja Joakim Bonnier ajoi vuosina 1957-58 ja 1966-71 F1:ssä omassa ruotsalais-sveitsiläisessä yksityistallissaan, jonka eri kausilla käyttämät nimet olivat Ecurie Bonnier, Ecurie Suisse, Joakim Bonnier Racing Team ja Anglo-Suisse Racing Team. Bonnierin tallit käyttivät muilta ostettuja autoja: Maseratia, Cooperia, Brabhamia, McLarenia ja Hondaa. Bonnier-tallin historian paras kisasijoitus oli viides sija.

Ecurie Bonnier -talli tarjosi kaudella 1971 Saksan GP:ssä F1-debyytin Helmut Markolle, joka on nykyään Red Bullin moottoriurheiluasioiden neuvonantaja. Talli oli kuitenkin niin huonosti organisoitu, että Marko jätti tallin kesken kisaviikonlopun.

Joakim Bonnierin F1-urasta voi lukea lisää Wikipediasta 

Suomalaistalli Koiranen GP ajaa nykyään GP3- ja Formula Renault 2.0 -luokissa. Talli on menestynyt niissä erinomaisesti, mutta hyppäys formula ykkösiin vaatisi valtavia rahallisia panostuksia. Ainakaan lajin nykyisellä kustannustasolla Koiranen-talli ei tule mukaan formula ykkösiin.

- Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia lähteä sellaiseen tässä vaiheessa, sanoi tallipäällikkö Marko KoiranenIlta-Sanomille viime kesänä, kun häneltä kysyttiin mahdollisuudesta F1-sarjaan mukaan tuloon.

Lähetä kysymys

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta