Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner pitää hyvänä, että Suomen hiljattain esitelty exit-suunnitelma koronasta on rakennettu EU:n kaavaileman koronapassin varaan.
Toisaalta Kauppalehden markkinaraadin vieraana ollut Manner kritisoi sitä, että matkailua EU:n ulkopuolisiin maihin viivytetään.
– Matkailun avaamisesta näiden maiden osalta puhutaan vasta alkusyksystä, ja se on liian myöhään. Jos katsotaan sellaisia maita kuin Britannia, Yhdysvallat ja Israel, tartuntatilanne ei millään tavalla perustele tätä.
– Myös suomalaiselle vientiteollisuudelle on Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa sellaisia houkuttelevia vientimarkkinoita, joille meidän pitää päästä liikenteeseen, Manner sanoo.
EU:n sisärajat yritetään saada auki kesäkuussa.
Manner toteaa, että matkustamisen avaaminen on vahvasti sidoksissa rokotekattavuuteen, joka on laskenut tartuntamääriä radikaalisti esimerkiksi Israelissa ja mahdollistanut laajasti kotimaanlennot Yhdysvalloissa. Samaa hän toivoo EU:n sisälle esimerkiksi vihreän passin avulla.
– Rokotekattavuus on ehdottomasti yksi asia, jota katsomme erittäin tarkasti, kun mietimme reittien avaamista. Varmasti on niin, että ensimmäisenä palautuu Euroopan lyhyen matkan liikenne. Kotimaan liikenne on jossakin määrin jo nyt palautunut. Kaukoreittien palautumisessa tulee kestämään pidempään.
Tällä hetkellä lentokysyntää tukee rahtiliikenteen korkea kysyntä ja hinnat, joita on nostanut entisestään Suezin kanavan tukos.
"Mahdollistavia, ei poissulkevia"
Business Finlandin johtaja kuvaa matkailun tilannetta muna–kana-ongelmaksi, jossa matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden on vaikea korjata rikkoutuneen arvoketjun kysyntää ilman matkakohteiden palveluntarjontaa, jonka kasvattaminen taas vaatisi toimivia yhteyksiä ja asiakkaita.