Fake No More kampanjoi piratismia vastaan

Tekijänoikeusjärjestöt käynnistivät tänään Helsingissä piratismin vastaisen Fake No More -kampanjan. Sen tavoitteena on tuoda esille taiteilijoiden omakohtaisia kokemuksia laittomista äänitteistä ja kuvatallenteista sekä kertoa piratismin vaikutuksista suomalaisen kulttuurin elinmahdollisuuksiin.

Kampanjaa johtaa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus, jonka takana ovat Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto, Kopiosto, Gramex, Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT, Motion Picture Association MPA, Suomen elokuvatoimistojen liitto SEL, Suomen muusikkojen liitto SML, Kuvasto sekä Finnish Games And Multimedia Association FIGMA.

Perinteisen cd-piratismin ohella kampanjassa puututaan peli-, cd-rom- ja videopiratismiin sekä nopeasti kasvaneeseen laittomaan kopiointiin. Kampanjan perusteemana ovat piratismin seuraukset.

Taloudellisten, juridisten ja yhteiskunnallisten seurauksien lisäksi erityisasemassa ovat piratismin aiheuttamat kulttuuriset haitat. Kampanjassa on mukana kymmeniä suomalaisia taiteilijoita Maija VilkkumaastaKari Vepsään kertomassa piratismin vaikutuksista omin työmahdollisuuksiinsa.

"Ilman syyllistämistä tai sormen heristelyä"

Kampanjan tunnus Fake No More julkistettiin tänään räväkästi. Piraattilevyjä panivat komeasti kirveellä säpäleiksi Maija Vilkkumaa, CMX:n A.W.Yrjänä ja Vexi Salmi, jonka mojovan iskun seurauksena myös hakkuualustana ollut pölkky lensi noin kolmen metrin päähän.

-Tunnus tukee hyvin kampanjan hyväntahtoista ja vähän humorististakin sävyä. Tärkeintä on, että se saa ihmiset ajattelemaan omaa suhdettaan piratismiin, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen toiminnanjohtaja Antti Kotilainen määrittelee.

Kotilainen painottaa, etä kampanjan periaatteena on kertoa piratismin seuraamuksista neutraalisti, ilman syyllistämistä tai sormen heristelyä.

-Luotamme siihen, että kuluttajat osaavat itse tehdä oikeat johtopäätökset piraattituotteista, Kotilainen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat