F1:n ylle nousi iso skandaaliuhka – Ossi Oikarinen avaa, puhutaanko nyt laittomuuksista vai aivan muusta

Entinen F1-mekaanikko Marc Priestley julkaisi varsin kovia epäilyksiä siitä, että F1-tallit saattaisivat harjoittaa laittomuuksia ERS-järjestelmien kanssa. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo, että taustalla on vain looginen kuvio, joka liittyy uusiin sääntömuutoksiin.

Kansainvälinen autoliitto FIA pyysi viime viikolla kaikilta F1:n moottorivalmistajilta (Mercedes, Ferrari, Honda ja Renault) tarkat tiedot heidän ERS-systeemiensä toiminnasta.

ERS on järjestelmä, joka määrittää sen, kuinka paljon moottorin kineettinen generaattori (MGU-K) tuottaa voimaan autoon. Generaattori kerää voimansa jarrutusten yhteydessä syntyvästä lämpöenergiasta. 

Priestley kertoi, että useat tallit saattaisivat hyödyntää järjestelmää sääntöjen vastaisella tavalla.

– Olen puhunut useiden Ferrari-ihmisten ja Ferrarin moottoreita käyttävien tallijäsenten kanssa. He uskovat, että heidän moottorinsa on ainut, jota käytetään laillisesti, Priestley pamauttaa.

– Muut, joita ei ole tutkittu niin tarkasti, eivät ehkä noudatakaan ohjekirjaa aivan pykälien mukaan, Priestley jatkaa. 

C Moren F1-asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan taustalla on todennäköisesti vain normaali, tarkistuskuvio.

– Viime vuonna puitiin Ferrarin bensa-asioita. Nyt käydään kaikki muukin sitten läpi. Uskon, että tämä on vain osa tuota uutta karttahommaa, Oikarinen sanoo MTV Urheilulle.

"Karttahommalla" Oikarinen viittaa kansainvälisen autoliiton FIA:n ajamaan sääntömuutokseen, jonka piti astua voimaan jo seuraavassa, Belgian GP:ssä. Tuoreiden tietojen mukaan muutos nähtäisiin kuitenkin vasta Italiassa.

Karttauudistuksessa kyse on niin sanotun aika-ajomoodin kieltämisestä. F1-tallit ovat käyttäneet erinäköisiä moottoriasetuksia lauantain aika-ajoissa ja sunnuntain kisassa. Lauantaisin F1-tallit ovat ottaneet enemmän tehoja irti moottoreistaan, kun taas kisassa, erilaisella kartalla, tehokäyttö on ollut tasaisempaa.

– Nyt kun käyttöön otetaan yksi kartta, FIA:n on helpompi valvoa muitakin moottoriasetuksia. Sen takia he haluavat saada nyt selvyyden ERS:n käytöstä, osana kokonaisuutta.

– Minusta tämä vaikuttaa ihan loogiselta osalta koko kuviossa, Oikarinen sanoo FIA:n tuoreista pyynnöistä.

”En usko, että mitään isoa seuraa”

Pitkään McLarenin mekaanikkona toimineen Priestleyn mukaan Ferrarilla olisi oma osansa FIA:n tuoreessa selvityksessä. Italialaistalli oli viime kaudella kohun keskellä, kun sen polttoainevirtauksista tehtiin protesti.

FIA ja Ferrari tekivät lopulta sopimuksen, jonka tarkkoja yksityiskohtia ei kerrottu julkisuuteen. Priestleyn mukaan FIA ja Ferrari olisivat sopineet, että italialaistalli auttaisi kansainvälistä autoliittoa selvittämään sitä, että miten tallit noudattavat erilaisia moottorimääräyksiä.

– Nuo ovat aina huhuja. On mahdotonta sanoa, että mikä totuus on, Oikarinen toteaa.

– Toki, Ferrari ei pysty nyt hirveästi harrastamaan mitään vilunkipeliä, jos viime vuoden asioihin peilaa. Voikin olla niin, että he ovat nyt täysin laillisella tiellä. Mutta se, että harrastavatko muut laittomuuksia, siihen on mahdotonta sanoa mitään. Sen suhteen joudutaan vain spekuloimaan. FIA:n pitää käydä nuo asiat läpi ja kertoa, että onko kaikki ok vai ei, Oikarinen vaatii.

Oikarinen ei usko, että tapauksesta syntyy valtavaa skandaalia.

– Jos sieltä jotain paljastuu, niin onhan se sitten tietynlainen skandaali. Mutta sitten tullaan näihin Ferrarin ja Racing Pointin tapauksiin, joissa alettiin käymään sääntöpykäliä ja kohtia läpi. Ja kohta mukana olivat jo lakimiehet. Olihan Ferrarin juttu täysi skandaali. Sama homma Racing Pointin auton kanssa. Mutta. Mitä niistä on tullut? Ei yhtään mitään.

– Toinen sopi asiansa ovien takana ja toinen sai vain jonkinlaisen rangaistuksen. En usko, että tuosta seuraa ikinä mitään isoa, Oikarinen näkee. 

Lue myös:

    Uusimmat