F1:ssä muhii iso skandaali: Mercedestä ja useita muita epäillään laittomuuksista, Kimi Räikkösen tallin hitaudelle selitys?

Formula 1 -sarjassa muhii nyt uusi skandaali, joka liittyy jarruenergiaa keräävään ERS-järjestelmään.

Kansainvälinen autoliitto FIA pyysi vasta kaikilta F1:n moottorivalmistajilta (Mercedes, Ferrari, Honda ja Renault) tarkat tiedot heidän ERS-systeemiensä toiminnasta.

ERS on hallintajärjestelmä, joka määrittää sen, että kuinka paljon moottorin kineettinen generaattori (MGU-K) tuottaa voimaa autoon.

Generaattori kerää voimansa jarrutuksen yhteydessä syntyvästä lämpöenergiasta.

Muun muassa Kimi Räikkösen kanssa McLarenilla yhteistyötä tehnyt ex-F1-mekaanikko Marc Priestley epäilee, että uuden kohun taustalla häärii Ferrari.

Italialaistalli oli kohun keskellä viime kaudella, kun sen polttoainevirtauksista tehtiin protesti. FIA ja Ferrari tekivät lopulta sopimuksen, jonka tarkkoja yksityiskohtia ei kerrottu julkisuuteen.

– Yksi asia, mistä he sopivat, oli se, että Ferrari auttaa jatkossa FIA:a tutkimaan sitä, että miten tallit noudattavat moottorimääräyksiä. Onko tuoreessa tapauksessa kyse siitä, että Ferrari on aiemmin toiminut sääntöjen vastaisesti, ja nyt he uskovat, että kaikki muutkin toimivat ihan samalla tavalla? Priestley kyselee.

Tällä Priestley viittaa siihen, että eri tallit hyödyntäisivät ERS:ää sääntöjen vastaisella tavalla.

– Olen puhunut useiden Ferrari-ihmisten ja Ferrarin moottoreita käyttävien tallijäsenten kanssa. He uskovat, että heidän moottorinsa on ainut, jota käytetään laillisesti, Priestley pamauttaa.

– Muut, joita ei ole tutkittu niin tarkasti, eivät ehkä noudatakaan ohjekirjaa aivan pykälien mukaan, Priestley jatkaa.

Tällä Priestley viittaa kaikkiin muihin paitsi Ferrariin, Alfa Romeoon ja Haasiin, jotka käyttävät samoja Ferrarin moottoreita.

Priestleyn mukaan tapauksella voi olla merkittäviä seurauksia niin tälle kuin ensi kaudelle, mikäli FIA pystyy osoittamaan, että muut tallit ovat kiertäneet sääntöjä.

FIA:n tutkimukset asiaan liittyen ovat yhä käynnissä.

Tapauksessa on monia haaroja. F1:n alkukaudella Ferrarin moottoreilla ajavat tallit ovat olleet vaikeuksissa muita vastaan. Esimerkiksi Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo on ollut jatkuvasti joukon häntäpäässä. Osasyy tähän on ollut se, että Ferrarin voimalähde on ollut selkeästi heikompi muihin myllyihin nähden.

Lue myös:

    Uusimmat