Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-guru pelkää kulutusjuhlien paluuta sarjaan

Adrian Newey
Adrian Newey
Julkaistu 09.02.2016 13:05

MTV SPORT

F1-sarjan päätös luopua moottorien kehityspoleteista saattaa lisätä suorituskykyeroja entisestään, pelkää Red Bull -tallin pääsuunnittelija Adrian Newey.

Moottorivalmistajat ovat viimeiset kaudet saaneet kehittää voimanlähteitään kehityspolettien sallimissa rajoissa, mutta ensi kaudella järjestelmästä luovutaan. Newey pelkää tämän käynnistävän valmistajien kulutusjuhlat taas täydellä teholla.

– Jos tarkastellaan alkuperäisen teknisen työryhmän pöytäkirjoja vuosilta 2012-13, niin tuolloin sovittiin siitä, että moottorien kehitystyö jäädytetään, mutta muista jäljessä olevat tallit saisivat vielä jatkaa kehitystyötä. Se ei toteutunut, joten tästä tulee kulutuskilpailu, Newey ennakoi pessimistisenä.

Newey pelkää etenkin Red Bullin moottoritoimittajan Renault'n jäävän vielä nykyistä enemmän jälkeen sarjan kärkikaksikosta Mercedeksestä ja Ferrarista.

– Isojen valmistajien käyttämät summat ovat aivan tolkuttomia. Tämä voi potentiaalisesti tarkoittaa sitä, että Renault'n kaltaiset yhtiöt, jotka eivät ole varautuneet käyttämään sellaisia summia, voivat suorituskykyssä olevan eron kuromisen sijaan jäädä vieläkin enemmän jälkeen, Newey sanoi.

Newey on harmissaan myös siitä, että moottorivalmistajat voivat pitää asiakkailleen toimittamat voimanlähteet vajaatehoisina täysin sääntöjen sallimissa puitteissa.

– Minusta on todella kummallista, että meillä on tällaiset säännöt, mitkä velvoittavat valmistajia toimittamaan muille talleille saman kaluston, mutta mikään ei velvoita heitä toimittamaan samaa ohjelmistoa ja siten samaa suorituskykyä, Newey kritisoi.

– Kukaan ei valita tästä, koska asiakastallit eivät saa valittaa. Heidän allekirjoittamansa sopimukset eivät salli sellaista, Newey lisäsi.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"F1-tallien välillä repivä riita: Toto Wolff suivaantui kilpakumppaneiden loukkaavasta ehdotuksesta – "Se olisi lopun alkua"Renault-pomo haluaa keventää kehitystaakkaa – moottorit jäädytettävä ensi kaudellaHonda kriittisenä F1-moottorisäännölle: "Ei ole kohtuullista"Ferrari jatkaa uhkailuaan: veto-oikeuden käyttö mahdollista moottorikiistassaRed Bull -pomo jatkoi tiukkaa linjaa: Emme halua moottorivalmistajan kiristettäväksi
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia

  • ma16:24
    Red Bull

    Lehti: Tässä on Max Verstappenin uusi tallikaveri

  • ma07:54
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset