Espoolaisasiakkaan kotimatka uudenvuodenyönä tuli kalliiksi, ja pankki sulki varotoimena luottokortin. Sitten ei poikakaan voinut kulkea bussilla.
Espoolainen Anssi Porttikivi tilasi uudenvuodenyönä Uber-taksin Tontunmäestä Leppävaaran kautta Tapiolaan. Tilatessa hän huomasi sovelluksesta, että ruuhkakerroin kyydin hinnalle oli viisi, mutta ei jäänyt sitä miettimään.
– Sitä kai optimistisesti ajatteli, että kun Uber on niin halpa. Mulla on tapana, ehkä vanhasta muistista, aina taksiin hypätessä kysyä hintaa kuskilta, Porttikivi kertoo. Uber-kuski ei sitä tiennyt. Kyydin aikana Porttikivi yritti selvittää hinta-arviota, mutta ei sellaista sovelluksesta enää löytänyt. Hän kysyi myös kuljettajalta, mutta tämäkään ei löytänyt sitä sovelluksesta.
Noin 20 kilometrin ja 24 minuutin matkan loppuhinnaksi tuli 158,25 euroa.
Ruuhkakerroin tarkoittaa, että kun Uber-kyytien kysyntä nousee, myös niiden hinta nousee. Uudenvuodenyönä kysyntä oli tietysti huipussaan. Näin ollen kyydin hinta oli viisinkertainen normaaliin verrattuna.
Liikenne- ja viestintävirasto Trafi antoi kesällä taksiuudistuksen yhteydessä määräyksen "taksiliikenteen palvelun kokonaishinnasta, jonka ylittyessä tai arvioitaessa ylittyvän taksiliikenteen palvelusta on sovittava nimenomaisesti". Tämä kokonaishinta on tällä hetkellä sata euroa.
Oliko Porttikiven kyydin hinnasta sovittu nimenomaisesti?
Uberin viestinnästä Daniel Byrne ja Robert Torvelainen vastaavat sähköpostitse: