Erityisoppilaiden paljous huolestuttaa matematiikan opettajia

Tilastokeskuksen mukaan syksyllä 2004 seitsemän prosenttia peruskoululaisista oli siirretty erityisopetukseen.

Erityisopetukseen ohjattavien oppilaiden määrän jatkuva kasvu huolestuttaa kouluneuvos Pentti Parviaista. Hänen mielestään kohtuuton määrä kalliita erityisratkaisuja kuluttaa koulun voimavaroja ja voi myös vaarantaa oppilaiden enemmistön mahdollisuuksia tehokkaaseen opiskeluun.

Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry:n puheenjohtajana toimivan Parviaisen mukaan perusopetuksen järjestelyihin on uskallettava löytää muita ratkaisuja.

- Ensimmäinen ja tärkein parannuskeino on pienentää ryhmäkokoja. Opetusryhmän tulee olla kohtuullisen kokoinen, jotta oppilas voi keskittyä oppimiseensa ja opettaja myös yksittäisen oppilaan tukemiseen. Tämänkaltainen oppilaiden ja opettajien työolosuhteiden kohentaminen samoin kuin pätevien aineopettajien saannin turvaaminen ovat se lisäpanostus opetukseen, joka auttaa koko ikäluokkaa jatko-opintokelpoisuuden saavuttamiseksi, totesi Parviainen MAOL:n talvipäivillä Mikkelissä lauantaina.

Tehokkaana ja kohtuuhintaisena apukeinona Parviainen pitää myös niin sanottuja joustoryhmiä. Joustavalla ryhmittelyllä ja monipuolisilla opetusmenetelmillä voidaan Parviaisen mukaan vastata sekä tavallisten että oppimisvaikeuksia omaavien oppilaiden tarpeisiin.

Tilastokeskuksen mukaan syksyllä 2004 lähes seitsemän prosenttia peruskoululaisista oli siirretty erityisopetukseen. Lisäksi useampi kuin joka viides sai osa-aikaista erityisopetusta lievien oppimis- tai sopeutumisvaikeuksien vuoksi.

Opetushallituksen viime vuosina tekemistä arvioinneista puolestaan käy ilmi, että matematiikassa noin 15 prosenttia nuorista ei saavuta perusopetuksen tavoitteita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat