McLaren julkaisi maanantaina tulevan F1-kauden menopelinsä. McLaren oli samalla ensimmäinen talli, joka esitteli uuden autonsa ulkokuoren. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen tarttui heti kiinni sääntömuutoksiin, jotka tulivat nyt konkreettisesti esille.
Katso pääkuvan videolta, miltä uusi McLaren näyttää!
McLarenin ensi kauden auto kantaa nimeä MCL35M. Brittitalli esitteli uuden autonsa Englannin tehtaallaan Wokingissa.
C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen huomiot kohdistuivat ensi kauden sääntömuutoksiin, jotka tulivat nyt konkretian kautta esille.
– Nyt McLarenin autosta näkyi se, että käytössä oleva pohjalevy on viimevuotiseen verrattuna paljon kapeampi ja yksinkertaisempi. Esimerkiksi takarenkaan edessä ei ole enää niin paljon pohjalevyä mitä siinä oli vielä viime vuonna. On silmiinpistävää, miten paljon enemmän tilaa auton renkaan edessä on ja miten paljon tuo sääntömuutos muokkaa koko pohjalevyn muotoa, Oikarinen miettii MTV Urheilulle.
Miksi muutos on sitten niin iso? F1:ssä pohjalevy on auton merkittävin aerodynaaminen osa. Se peittää ison osan auton rungosta ja muodostaa maaefektin, eli vetää autoa "kohti lattiaa".
F1 ja kansainvälinen autoliitto FIA halusivat rajata pohjalevyyn tuotavia ilmanohjausosia niin, että auton suorituskykyyn tulisi merkittäviä muutoksia.

