Kenellä tahansa kuluttajalla on muutaman vuoden ajan ollut mahdollisuus itse valita, millä tavalla tuotettua sähköä ostaa. Puulla, tuulella, vanhalla vesivoimalla tai bioenergialla tuotetun ekosähkön markkinat eivät ole lähteneet liikkeelle ihan hulppeimpien visioiden tahtiin, mutta kiinnostus on hiljalleen kasvussa. Esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliiton Norppa-merkillä varustetun ekosähkön tilaajamäärä lähes kaksinkertaistui viime vuonna.
-Tilaajia oli nyt nelisentuhatta, kun toissa vuonna määrä jäi parintuhannen vaiheille, luonnonsuojeluliiton ekoenergiavastaava Sirkka Tepponen sanoo. Suurin osa asiakkaista on yksityisiä kotitalouksia, ja Suomen koko sähkönkulutuksesta Norppa-sähkön osuus jää vielä reilusti alle prosentin. Viime vuonna sitä myytiin alustavan arvion mukaan noin 85-90 gigawattituntia, kun toissa vuonna luku oli 66 gigawattituntia. Norppa-merkittyä sähköä kauppaa parikymmentä sähköyhtiötä.
Ehkä näyttävimmin ekosähköön on panostanut Kainuun Sähkö, joka on perustanut tarkoitusta varten erillisen Ekosähkö-tytäryhtiön. Sen asiakasmäärä kasvoi viime vuonna 500:lla ja on nyt 2100 vaiheilla. Myydyn sähkön määrä nousi asiakasmäärää hitaammin eli 19 prosenttia 8,6 gigawattituntiin.
Kainuun Sähkö markkinoi ekosähköään aiemmin näyttävin kampanjoin, mutta tulokset jäivät laihoiksi. Markkinointikuluja karsimalla liiketoiminta saatiin kannattavaksi niin, että viime vuonna liikevoittoa kertyi jo 9 prosenttia 0,1 miljoonan euron liikevaihdosta. Myös muut sähköyhtiöt ovat vähentäneet ekosähkön mainostamista.
-Tämä ei ole helppo tuote myydä. Kuluttajat eivät tiedä, mistä vihreässä sähkössä on kyse tai että kuka tahansa kerrostaloasukas voi valita sähköntoimittajan vaikka toiselta puolelta maata. Toisaalta ekosähköön siirtyneet asiakkaat ovat sitten hyvin uskollisia, Ekosähkön viestintä- ja markkinointijohtaja Ulla Kirkkopelto sanoo.



