Ekomuoti jää pinnalle

Eettisessä muodissa olennaisia asioita ovat vaatteen kestävyys, materiaalien eettisyys sekä vaatteiden tuotanto ja kuljetukset.

Suomalainen ekomuotimerkki Ainokainen pääsi esille Berliinin muotiviikoille, ja eko on muutenkin ollut viime aikoina erittäin pop. Suomalaisen ekovaatemerkki Globe Hopen toimitusjohtaja Seija Lukkala uskoo, ettei kyseessä ole pelkkä trendi. Eettiset vaatteet ovat täällä jäädäkseen.

– Kulutus suuntautuu enemmän ja enemmän kestäviin kulutustapoihin. Ihmiset tiedostavat, että kuluttaminen on tärkein tapa vaikuttaa.

– Jos joku ajattelee ekomuotia pelkkänä hetken trendinä, hän ei katso tosiasioita silmiin, Lukkala pamauttaa.

Eettisiä vaatteita ja asusteita valmistava Globe Hope on ollut olemassa vuodesta 2003 lähtien. Esimerkiksi armeijan vanhoja tavaroita ja vaatteita hyödyntävä yritys on päässyt esille muun muassa vanhoista laskuvarjoista valmistetuilla iltapuvuillaan.

Ekologisuus helppoa määritellä

Lukkala määrittelee ekomuodin ekologisesti kestäväksi muodiksi, jossa on mietitty ympäristöasioita. Vaatteen kestävyys, materiaalien eettisyys sekä vaatteiden tuotanto ja kuljetukset ovat olennaisia asioita, kun määritellään, onko vaate eettinen. Ekovaatteille on olemassa myös runsaasti erilaisia sertifikaatteja.

– Glope Hope ei kuitenkaan ole lähtenyt niihin mukaan, koska sertifikaatit ovat liian kalliita pienille yrityksille. Luotamme omaan sisäiseen kontrolliin, että kaikki on eettistä. Uskon myös, että Suomessa jo Glope Hopen nimi kertoo eettisyydestä, joten erillisiä sertifikaatteja ei tarvita, Lukkala sanoo.

Eettinen muoti on kalliimpaa

Tällä hetkellä ekologisesti tuotettujen vaatteiden asiakaskuntaa rajoittanee vaatteiden hintavuus. Pienissä erissä tuotetut vaatteet ovat luonnollisesti kalliimpia kuin suurten vaateketjujen tarjoamat vaatteet.

– Ekovaatteiden hinnat tulevat tulevaisuudessa varmasti halpenemaan, kun löydetään uusia tapoja esimerkiksi sarjatuotantoon ja logistiikkaan, Lukkala tuumii.

– Eettiset vaatteet eivät kuitenkaan milloinkaan tule olemaan yhtä edullisia kuin halvan työvoiman maissa tuotetut vaatteet. Tuote olisi silloin arvoton: jos se on helppo ostaa, se on myös helppo heittää pois.

Myös suuret vaateketjut ovat tuoneet mallistoihinsa erilaisia eettisiksi määriteltyjä vaatteita. Lukkalan mielestä kyseessä on hyvä asia. Kaikki ekologiset teot ovat kannustettavia. Toiminta on silloin kyseenalaista, jos yritys yrittää markkinoida tuotetta eettisenä, vaikka se ei sitä kaikilta osin olisi.

– Suuret vaateketjut ovat joutuneet katsomaan perustapojaan uudestaan, koska he tiedostavat kuluttajiin kohdistuvan paineen kuluttaa ekologisesti, Lukkala huomauttaa.

MTV3/Helmi/Emmi Maaranen

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat