Ekologisten vaatteiden suosio kasvaa – mikä ilmiössä kiehtoo?

Ekologiset arvot – ja siinä samassa myös ekologiset vaatteet – ovat viime vuosina nostaneet suosiotaan entisestään. Mitä ekologisuus vaatteissa merkitsee ja mitä se käytänössä tarkoittaa? AVA haastatteli ekologiseen muotiin erikoistuneen First Crush -brändin äitiä, vaate- ja asustesuunnittelija Mari Himmasta, joka kertoi oman näkemyksensä.

Mari Himmanen on ollut aina kiinnostunut ekologisuudesta. Vahva arvomaailma teki aikanaan päätöksestä ryhtyä suunnittelemaan ekologisia vaatteita hyvin helpon, vaikka ilmiö on vasta kasvuvaiheessa.

– Se oli minulle aika itsestään selvää. Minulla on itselläni niin vahvat ekologiset arvot omassa elämässä ja arjessa, että se tuntui todella luontevalta, Himmanen kertoo.

Ekologisuus näkyy hyvin monella tapaa Himmasen suunnittelemissa vaatteissa. Sen lisäksi, että hänen suunnittelemansa vaatteet tehdään käytetystä materiaalista, kiinnitetään First Crushilla huomiota käytetyn energian ekologisuuteen. Valtaosan tarvittavista kuljetuksista Himmanen hoitaa joko omalla pyörällään tai julkisilla kulkuvälineillä.

Uusi elämä miesten vanhoille kauluspaidoille

Suunnittelemissaan vaatteissa Himmanen käyttää materiaalina pääasiassa miesten vanhoja kauluspaitoja. Paitojen materiaalin ja leikkausten puitteissa syntyy naisellisia paitoja, mekkoja ja tunikoita, joiden entisestä elämästä ei näy välttämättä merkkiäkään.

Kirpputoreilla ikänsä kierrellyt Himmanen etsi alunperin materiaalit vaatteisiin yksitellen. Kun vuodet ovat kuluneet, on First Crushin toiminta kasvanut siinä määrin, että kauluspaitoja haetaan kirpputoreilta ja kierrätykseskuksista kerralla pinoittain.

– Nyt kun toiminta on mennyt eteenpäin, niin ostan isompia satseja eri paikoista. Meillä on yhden kierrätyskeskuksen kanssa meneillään neuvottelut, että saisin sieltä aina haettua niitä ison määrän kerralla, Himmanen kertoo.

Suunnittelija saa kauluspaitoja paljon myös lahjoituksina – omistajan luvalla tai ilman.

– Olen myös joskus napannut poikaystävältäkin joitain paitoja, Himmanen paljastaa naureskellen.

Käytetyt vaatteet kätkevät aina tarinan

Käytetyt vaatteet ovat olleet jo kenties jonkun lempivaatteita tai kiertäneet esimerkiksi suurperheen lapsikatraassa vanhemmalta nuoremmalle moneen otteeseen. Ekologisesta muodista kiinnostunutta kuluttajaa kiehtookin usein ympäristöarvojen rinnalla ajatus siitä, että kierrätysmateriaalista valmistettu vaate kätkee tarinan. Himmasen suunnittelemien miesten kauluspaidoista valmistettujen naistenvaatteiden kohdalla usein myös omistajan sukupuoli vaihtuu, kun vaate saa uuden elämän.

– Mielestäni on tosi hauska ajatus, että vaate on ensin ollut miehen ja seuraavaksi se onkin naisen, Himmanen toteaa.

Suunnittelija nauttii niistä tunteista, joita käytetyn vaatteen tausta hänen asiakkaissaan herättää.

– On hauskaa, kun minä kerron, että vaatteet on tehty miesten kauluspaidoista, niin ihmiset on tosi yllättyneitä. Useat sanovat, etteivät ikinä olisi arvanneet, Himmanen kertoo.

– Sellainen yllätyksellisyys on minulle tärkeää, suunnittelija hymyilee.

Tavoitteena askel entistä ekologisempaan suuntaan

Vaatteen matka suunnitelmasta asiakkaan ylle on monivaiheinen prosessi. Himmanen on huomannut, että kuluttujien kiinnostus ekologisia vaatteita kohtaan on kasvanut viime aikoina.

– Tuntuu ehdottomasti siltä, että ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia ja alkavat tiedostaa sitä, minkälainen prosessi vaatteiden takana on, suunnittelija toteaa.

– Ihmiset myös kyselevät enemmän. Minulle on todella tärkeää, että kehitys menee juuri siihen suuntaan, Himmanen huokaa.

Ekologisen arvomaailman pohjalta vaatteita suunnitteleva Himmanen ei kuitenkaan itse koe vielä päässeensä siihen pisteeseen, ettei mitään kehitettävää ympäristöystävällisyyden saralla enää olisi.

– Omassa toiminnassani pyrin kehittämään sitä eteenpäin koko ajan, Himmanen kertoo.

Suunnittelijan mielessä elää vahva toivo myös siitä, että suuret vaatealan yritykset tarttuisivat härkää sarvista ja muuttaisivat toimintaansa ekologisempaan suuntaan. Se ei olisi keltään pois.

– Toivoisin, että kaikki muutkin alkaisivat kiinnittää siihen omaan vastuuseen huomiota riippumatta siitä, kuinka iso merkki on ja kuinka maailmanlaajuisesti se on levittäytynyt, suunnittelija miettii.

Vielä tänä päivänä ympäristöarvojen vaaliminen vaateteollisuudessa on kuitenkin joiltain osin vielä lapsenkengissä.

– Se on todella haastavaa. Kukaan ei ole vielä keksinyt sellaista selkeää tapaa toimia. Pieniä askeleitahan otetaan koko ajan parempaan suuntaan ja se on tosi tärkeää, Himmanen toteaa.

Kuvat: First Crush

Teksti: Heli Kuitunen

Lue myös:

    Uusimmat