Espanjan MM-rallia johtanut Jari-Matti Latvala oli lähellä keskeytystä kilpailun kuudennella erikoiskokeella.
Latvala pyörähti erikoiskokeen aikana ja hän rikkoi samalla Ford-autoaan. Hänellä oli onnea, että kisa ei päättynyt siihen. Latvala saapui erikoiskokeen maaliin auton keula vaurioituneena. Lisäksi hänen oikeanpuoleinen eturengas oli tyhjentynyt.
- Oli erittäin haastavaa ajaa pölypilvessä ja pimeässä. Spinnasimme ensin ja sen jälkeen osuimme jättimäisiin kiviin. En pystynyt väistämään niitä. Menetimme paljon aikaa, Latvala harmitteli ralliradiolle.
Latvala menetti aikaa rytäkän seurauksena lähes minuutin. Samalla hän joutui luovuttamaan kisan kärkipaikan Sebastien Loebille. Latvala on nyt toisena 30,6 sekuntia Loebiä perässä. Mikko Hirvonen on kolmantena 23,6 sekunnin päässä tallikaveristaan. Loeb ajaa siis lauantain kisapäivän ensimmäisenä autona.
Pölypilvi haittasi pitkin päivää
Perjantain reitti koostui sekä sora- että asfalttiteistä. Loeb kisan alussa pääsi karkaamaan muilta, kun soratiestä noussut pölypilvi haittasi takana startanneiden näkyvyyttä.
Hirvonen ei pitänyt siitä, että perjantain viimeinen erikoiskoe ajettiin pimeässä. Soratiestä noussut pölypilvi teki ajamisesta todella haastavaa.
- Edes neljän minuutin ajovälit eivät olleet riittäviä pölyn suhteen. Paikoittain ei nähnyt yhtään mitään. Toivottavasti ei tarvitse ajaa tätä enää uudestaan, Hirvonen sanaili.
Keskinäistä mestaruustaistoa käyvät Loeb ja Hirvonen lähtivät kisaan tasapisteissä. Kolme pistettä kaksikosta perässä oleva Ranskan on kilpailussa neljäntenä 1.45,3 minuuttia kärkeä perässä. Rengasrikko pudotti Ogierin perjantaina kärkitaistosta.