Suomen MM-ralli huipentuu kahdesta erikoiskokeesta koostuvaan sunnuntaipäivään. Ouninpohjan liki 24-kilometrinen erikoiskoe ajetaan kahteen kertaan, ja nopeimmille on taas jaossa lisäpisteitä. MTV Urheilu seuraa tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Suomen MM-ralli 31.7.–3.8.
sunnuntai:
EK19 Ouninpohja 1 klo 10.00
EK20 Ouninpohja 2 Power Stage klo 12.30
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lue myös: Maailmanmestarilta murheellinen tunnustus – Hyundai koki Keski-Suomessa karun kohtalon
Lue myös: Tallipäällikkö Juha Kankkunen kiinni historiallisessa tempussa
Tilanne 19/20 ek:n jälkeen:
Sija: | Kuljettaja: | Talli: | Aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.01.28,8 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +36,1 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +42,9 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +44,4 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +59,2 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +1.54,7 |
7. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2.23,7 |
8. | Josh McErlean | M-Sport | +3.28,3 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +4.27,9 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +4.38,7 |
11. | Ott Tänak | Hyundai | +7.03,5 |
12. | Roope Korhonen | Toyota (WRC2) | +7.14,1 |
13. | Jari-Matti Latvala | Toyota (WRC2) | +7.15,4 |
Supersunnuntai 1/2 ek:n jälkeen:
Sija: | Kuljettaja: | Talli: | Aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 10.17,1 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +0,4 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,7 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2,7 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,5 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +8,6 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +11,1 |
9. | Josh McErlean | M-Sport | +20,9 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +25,8 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +33,6 |
Sunnuntain ohjelma:
EK20 Ouninpohja 2 – 23,98 km (Power Stage) | klo 13.15 |
Seuranta:
EK20 Ouninpohja 2 – 23,98 km Power Stage
Klo 12.45: Näillä fiilistelyillä voi nostaa tunnelmaa pätkän alkua odotellessa:
2:05Tätä on Ouninpohja – Suomen MM-ralli huipentuu ikonisiin maisemiin
Klo 12.42: Harri Rovanperäkin on tietysti paikan päällä, ja jännitys on huipussa.
– Viimeinen pätkä pitää ajaa vielä. Kun ruutulippu heilahtaa, nähdään tulokset. Toivotaan, että kaikki menee hyvin.
– Missä syke pyörii? MTV Urheilun Tomi Tuominen kysyy.
– 200 jotain se on. Aika paljon.
– Onko usko ihan tapissa?
– On. Siitä ei ole kiinni. Odotellaan hetki vielä.
Klo 12.39: Otetaan suomalaiskuskien kommentit ennen päätöspätkää. Pajari ei lähde riehumaan.
– Se oli jo eilen Västilän jälkeen se homma. Tilanne muuttui aika äkisti. Olisi vain hyvä pitää Hyundait takana, niin saisimme aika paljon paremmat pisteet, kun olisimme siinä välissä. Muut saavat ajaa vielä keskenään, mutta me tulemme fiksusti.
Pajari ajaa siis Toyotan kakkostallissa, eli hän vie Hyundailta pisteitä olemalla näiden edellä.
Rovanperä jäi ensimmäisellä vedolla siis vain 0,6 sekuntia pohjista.
– Virheitä ei voi tehdä yhtään. Kaikki ajavat maksimia, niin on ajettava puhtaasti. Oli aika varovainen veto meiltä, niin yllätyin ajasta. Pystymme vähän parantamaan powerille ilman mitään hölmöjä riskejä, Rovanperä sanoi.
Klo 12.30: Sitten käännetään katseet rallin päätöspätkään. Kolmen vartin päästä mennään täyttä häkää.
EK19 Ouninpohja 1 – 23,98 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 10.17,1 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +0,4 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,7 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2,7 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,5 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +8,6 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +11,1 |
9. | Thierry Neuville | Hyundai | +20,9 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +25,8 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +33,6 |
Klo 11.47: Rallin päätöspätkän lähtöajat ovat selvillä. Pääluokan eteen ajatetaan WRC2-luokan kärkikolmikko, eli jo siinä kohtaa selviää, kumpi suomalaiskuljettajista vie luokkavoiton.
Klo 11.34: Kerrataan lähtökohdat rallin viimeiselle erikoiskokeelle:
– Katsuta on 5,5 sekuntia edellä Ogieria taistelussa kakkossijasta.
– Ogier on 1,1 sekuntia edellä Evansia taistelussa kolmossijasta.
– Roope Korhonen on 1,3 sekuntia edellä Jari-Matti Latvalaa taistelussa WRC2-luokan voitosta.
– Evans, Ogier ja Rovanperä ovat 0,6 sekunnin sisällä taistelussa niin sanotun supersunnuntain voitosta.
Riittäähän siinä jännitettävää.
Klo 11.20: Latvala oli viisi kilometriä ennen loppua jo 1,5 sekuntia edellä, mutta maalissa ero on vain 0,5 sekuntia, ja kokonaistilanteessa Korhosella on päätöspätkälle lähdettäessä hyvää 1,3 sekuntia.
– Hyvin ajoin omasta mielestäni. En pysty parempaan. Kaikkeni annoin. Hyvin on tullut Roope. Nostan hattua. Kaikki oli pelissä. Katsotaan, pystytäänkö parantamaan seuraavalla kertaa.
Klo 11.18: WRC2-luokkaa johtava Korhonen on maalissa. Latvala tulee väliajoissa kovempaa, ja tämän kaksikon erohan oli vain 1,8 sekuntia Korhosen hyväksi.
– Se koetettiin tulla, mitä päästään. Ihan hyvä pito oli, ja tuli mielestäni puhtaasti. Se tiedetään, että Jari-Matti tulee pirun kovaa takaa. Yritetään ajaa ensi kerralla vähän paremmin.
Klo 11.15: Evans saa pitää pohja-aikansa. Rovanperä jää 0,6 sekuntia. Sunnuntaipisteiden osalta kaikki on päätöspätkälle asti aivan auki. Rovanperä sanoi eilen, että tällä pätkällä erot tulevat olemaan pieniä, ja sitä ne toden totta ovat. 24 kilometriä ajoa, ja kärkikolmikko mahtuu 0,6 sekunnin sisään!
– Yllättävän hyvä aika siihen nähden, että oli aika pumppailua tuo ajo. Pienet ovat erot. Kovempaakin pääsisi, mutta ei ole tarvetta tehdä mitään hullua. Katsotaan, jos koetetaan ottaa powerilta vähän pisteitä.
MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm on haltioissaan.
– Mieti noita kommentteja. Nyt on vanha Kalle takaisin. Mieti tuo, että "on semmoista pumppailua ja yllättävän hyvä aika". Kuusi kymmenystä! Mikä poweri tulossa!
Klo 11.14: Rovanperä toiseksi viimeisessä väliajassa tasoissa Evansin kanssa.
Klo 11.13: Katsuta taipuu Evansille 1,7 sekunnilla. Hänellä 5,5 sekuntia hyvää Ogieriin taistelussa kakkossijassa.
– Ihan ok. Ehkä muutamassa paikassa voisi olla sitoutuneempi.
Katsuta ajaa elämänsä kilpailua.
Klo 11.10: Ogier jää Evansista 0,4 sekuntia. Ero päätöspätkälle lähdettäessä 1,1 sekuntia Ogierin hyväksi taistelussa kolmossijasta.
– Ihan ok. Hyvä pätkä.
Klo 11.07: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 2,7 sekunnilla. Sitten odotellaan Ogierin vastausta. Tämä kaksikko ajaa kolmossijasta. Ero eilisen jälkeen oli 1,5 sekuntia Ogierin hyväksi.
– Ihan hyvä veto. Vauhtia on paljon. Isojen erojen tekeminen on vaikeaa. On vaikea olla hymyilemättä tällaisen pätkän jälkeen. Mitä tapahtuukin, tämä oli hauskaa.
Samaan aikaan Ogierilla tulee yhden hypyn alastulo vähän pieleen, mutta hän onnistuu korjaamaan tilanteen, eikä siinä sen enempää.
Klo 11.03: Pajari ei lähde riehumaan. Hän jää Fourmaux'sta 5,9 sekuntia.
– Yllättävän liukas, mutta silti todella siistiä ajaa tällä autolla tällaista pätkää. Tästä ei tämä laji parane. Nautin todella paljon, mutta olisin voinut olla nopeampikin. Ajan vain fiksusti.
Klo 11.00: Neuville taipuu Fourmaux'lle 0,8 sekunnilla.
– Ajoin hyvin, mutta minulla oli pieni tilanne. Menin hypystä vähän leveäksi ja menetin momentumia. Joudun taistelemaan auton keulan kanssa. Mutkiin pitää kääntää melko aikaisin, että saan auton kääntymään.
Klo 10.57: Fourmaux on 8,4 sekuntia nopeampi kuin Tänak. Virolainen saattaa jäädä tänä viikonloppuna nollille. Se olisi Tänakille jo kolmas peräkkäinen kerta Suomessa sen jälkeen, kun hän ajoi vuonna 2022 kaikkien aikojen kisansa.
– Upea pätkä. Menetimme eilen sijoituksia, ja on todella vaikea päästä tänään hyvään vauhtiin. Ajoin todella hyvin.
Klo 10.54: McErlean jää Tänakista 9,8 sekuntia.
– Uskomatonta. Aivan hullua. Luotin vain nuottiin, sillä tie on niin vaikea opetella. En tiedä, miten kuvailla tätä. Ajoimme tämän viime vuonna ensimmäistä kertaa (Rally2:lla). Näillä autoilla tämä on ihan eri tasolla.
Klo 10.51: Munster jää Tänakista 22,5 sekuntia. McErlean väliajoissa viisi sekuntia Tänakia perässä. Fourmaux ja Neuville molemmat ovat edellä.
– Vakuuttava pätkä. Edellä ajavilla on niin erilainen ajotyyli, etten pystynyt hyödyntämään ajolinjoja.
Klo 10.48: Sesks jää Tänakista 14,7 sekuntia, Munsterilla tappio painuu väliaikojen perusteella pariinkymmeneen sekuntiin. McErlean M-Sport-kolmikosta selkeästi parhaassa vauhdissa tässä kohtaa.
– Mielenkiintoinen ja todella nautinnollinen pätkä. On kaikkia niitä tarinoita, että tämä on ihan hullu paikka, mutta mielestäni tässä rallissa on ollut hullumpiakin paikkoja. Oli kiva ajaa maailmanmestarin ajolinjoja, Sesks sanoo.
Klo 10.45: Tänak pätkän maalissa, ja edelliseen päivitykseen viitaten: keskinopeus 137,42 kilometriä tunnissa.
– Supervauhdikas ja intensiivinen pätkä samaan aikaan. Ajoimme ihan hyvin.
Klo 10.43: Tämän vuoden kisasta on tulossa kaikkien aikojen kovavauhtisin MM-ralli. Tämänhetkinen ennätys on vuoden 2016 Suomen MM-rallista, jonka Kris Meeke voitti 126,62 kilometrin keskituntivauhdilla. Rovanperän keskituntivauhti eilisen jälkeen on 128,05.
Klo 10.40: Rallikansalla on asiaankuuluvasti eväät ja valmistusvälineet matkassa:
Klo 10.35: Tänak ensimmäisenä liikkeelle! Päätöspäivä on käynnissä.
Klo 10.27: Pian mennään! Ouninpohja ei esittelyjä kaipaa. Pätkän historiasta löytyy runsaasti toinen toistaan hienompia tarinoita.
2:05Tätä on Ouninpohja – Suomen MM-ralli huipentuu ikonisiin maisemiin
Klo 10.25: MTV Urheilun Tomi Tuominen kävi heti aamutuimaan tutustumassa Kakariston vip-alueeseen, jossa sielläkin oli väkeä melkein tungokseen asti.
2:35Kakariston vip-alueilla viihdytään aamusta asti
Klo 10.15: Kakaristoon on kerääntynyt jo valtava määrä ihmisiä. Erikoiskokeen maali on tällä kertaa noin 800 metriä Kakariston risteyksen jälkeen, ja kisan jälkeiset palkintojuhlallisuudet järjestetään nekin risteyksen ympäristössä.
Klo 10.00: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan rallin päätöspäivää! Suomalaisittain tilanne ei voisi olla herkullisempi. Kalle Rovanperä on vain kahden ek:n päässä uransa ensimmäisestä Suomen MM-rallin voitosta, ja samalla katkeaisi historiallisen pitkä putki ilman suomalaisvoittajaa.
Edellinen suomalaisvoittohan on siis vuodelta 2017, kun Esapekka Lappi ajoi ykköseksi.
Toyotalla on päätöspäivään lähdettäessä pullat historiallisen hyvin uunissa. Talli on kiinni viitoisvoitossa, ja sellainen on nähty koko MM-sarjan historiassa vain kerran. Vuonna 1990 Portugalissa Lancian kuljettajat veivät nimiinsä viisi ensimmäistä sijaa.
Paljon on kuitenkin vielä kilometrejä ajettavana, eli mitä tahansa voi yhä tapahtua.