Suomen MM-ralli huipentui kahdesta erikoiskokeesta koostuneeseen sunnuntaipäivään. Ouninpohjan liki 24-kilometrinen erikoiskoe ajettiin kahteen kertaan, ja kaikki päättyi ikimuistoisiin suomalaisjuhliin. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
Lue myös: Maailmanmestarilta murheellinen tunnustus – Hyundai koki Keski-Suomessa karun kohtalon
Lue myös: Tallipäällikkö Juha Kankkunen kiinni historiallisessa tempussa
Tulokset 20/20 ek:n jälkeen:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.21.51,4 | 25 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +39,2 | 17 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +45,1 | 15 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +48,1 | 12 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +1.18,8 | 10 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +2.01,5 | 8 |
7. | Josh McErlean | M-Sport | +4.07,4 | 6 |
8. | Martins Sesks | M-Sport | +5.17,2 | 4 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +5.24,9 | 2 |
10. | Ott Tänak | Hyundai | +7.38,4 | 1 |
Sunnuntai 2/2 ek:n jälkeen:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 20.22,6 | 5 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +2,2 | 4 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +3,1 | 3 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +3,7 | 2 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,8 | 1 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +19,6 | |
7. |
Kuljettajien MM-pisteet 9/14 osakilpailun jälkeen:
sija: | kuljettaja: | talli: | pistettä: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 176 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | 173 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | 163 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | 163 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | 125 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | 87 |
7. | Adrien Fourmaux | Hyundai | 71 |
8. | Oliver Solberg | Toyota (WRC2) | 52 |
Valmistajien MM-pisteet (9/14):
sija: | talli: | pistettä: |
1. | Toyota 1 | 458 |
2. | Hyundai | 371 |
3. | M-Sport | 129 |
4. | Toyota 2 | 85 |
Seuranta:
EK20 Ouninpohja 2 – 23,98 km Power Stage
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10.04,9 | 5 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2,0 | 4 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +2,4 | 3 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,9 | 2 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +4,3 | 1 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +11,6 | |
7. |
Klo 14.34: On aika kiittää hienosta ralliviikosta! MM-sarja jatkuu kuun lopussa. Tuolloin ajetaan ensimmäistä kertaa Paraguayn soralla. Tämän kisan jälkihöyryt kattavasti MTV Urheilun verkkosivuilla sekä tv:n puolella illan Tulosruudussa ja Ralliextrassa.
Klo 14.31: Kerrotaan vielä loppuun, että tässä kisassa tehtiin historiaa. Rovanperän keskinopeus viikonlopun aikana oli 129,94 kilometriä tunnissa. Kyseessä oli näin ollen kaikkien aikojen kovavauhtisin MM-ralli. Aikaisempi ennätys oli vuoden 2016 Suomen MM-rallin nimissä. Tuolloin Kris Meeke voitti keskinopeudella 126,62 kilometriä tunnissa.
Lisäksi Toyotan viitoisvoitto on vasta toinen koko sarjan historiassa. Edellinen ja tähän saakka ainoa oli Lancialla vuoden 1990 Portugalin MM-rallissa. Juha Kankkunen muuten ajoi tuolloin Lancialla, ja nyt hän sai toimia Toyotan tallipäällikkönä.
Klo 14.25: Juha Kankkusen kommentit:
1:58Juha Kankkunen yhtä hymyä Rovanperän voiton jälkeen: "Kun voittaa kerran, on helpompi voittaa uudestaan"
Klo 14.15: Muistutetaan vielä: edellinen suomalaisvoitto tässä kisassa nähtiin 2017. Väliin mahtunut ajanjakso oli historian pisin ilman suomalaisvoittoa.
Klo 14.13: Tässä Rovanperän kommentit:
– Aika mahtava tunne. Olemme olleet lähellä muutamia kertoja. Tuntui, että nyt se täytyy tehdä. Iso kiitos kaikille tehtaalla. Teimme todella kovasti töitä tämän eteen. Ajoin aivan äärirajoilla koko viikonlopun. Puskin kovasti. Kiitos Jonnelle. Kiitos kaikille suomalaisille faneille. Tarvitsimme näitä pisteitä. Olin vähän peloissani, kun kuulin rengasrikoista. Minuutti ennen lähtöä juttelimme, lähdetäänkö hakemaan pohjia, ja päätimme lähteä.
Klo 14.10: SE ON SIINÄ! KALLE ROVANPERÄ VOITTAA SUOMEN MM-RALLIN! KAUPAN PÄÄLLE TULEE VIELÄ HUIMA POHJA-AIKA POWER STAGELTA JA SUNNUNTAIN TÄYSI PISTEPOTTI! ROVANPERÄ 0N 2,0 SEKUNTIA NOPEAMPI KUIN KATSUTA.
Klo 14.07: Tässä Ogierin maalintulo ja haastattelu, jossa kuultiin uutisia:
2:31Sebastien Ogier kertoi maalissa uutisia: ranskalaislegenda lähtee mestaruusjahtiin
Klo 14.05: Takamoto Katsuta ajaa elämänsä kilpailun! Hän lyö Ogierin 0,4 sekunnilla ja sinetöi vähintään kakkossijan tästä kisasta. Hieno viikonloppu ex-kotimaisemissa. Japanilaiskuski on niin monta kertaa sortunut painetilanteessa, mutta nyt, näissä vauhdeissa, hän kestää 8-kertaisen maailmanmestarin antaman paineen.
– Olen odottanut tätä. Varsinkin Suomi on tärkeä paikka minulle ja tiimille.Valtavat kiitokset tiimille. he ovat aina tukeneet meitä. Muuten emme olisi täällä. Myös Aaron teki hyvää työtä. Lupasimme ennen rallia, että olemme palkintopallilla yhdessä. Nyt se pitää vain toteuttaa.
Viime kauden lopulla Katsuta pantiin jopa sivuun Toyotan kokoonpanosta, ja hän ansaitsi ajopaikan tälle kaudelle vasta kauden viimeisessä kisassa Japanissa. Sieltä on tultu pitkä matka tähän hetkeen. Katsutan edellinen palkintopallisijoitus on helmikuulta Ruotsista.
Klo 14.01: Korjataan aiempaa sen verran, että Tänak saa yleiskilpailusta yhden pisteen, kun Fourmaux putoaa hänen edeltään pois.
Klo 14.00: Ogier lataa 1,5 sekunnin pohjat ja ottaa tukevan otteen sunnuntain suurimmasta pistepotista! Samalla hän varmistaa vähintään kolmossijan.
– Olin aivan äärirajoilla. Tämä pätkä ei lakkaa hämmästyttämästä. On fantastista ajaa tätä autoa täällä. Säädöt sopivat lukuisien muutosten jälkeen tänään paremmin. Hyvät pisteet MM-sarjaan. Kuten kaikki jo enemmän tai vähemmän tietävät, näette minut taas pian. Se ei ole yllätys. Ajan seuraavan kisan, Ogier jysäyttää uutisen.
Klo 13.57: Ogier tulee hurjaa kyytiä. Hän on 1,1 sekuntia Neuvillea edellä.
Klo 13.56: Evanskin taipuu Neuvillelle 0,4 sekunnilla. Sunnuntain yhteisajoissa walesilainen pysyy kuitenkin edelle. Sitten jännitetään, pitääkö Ogier kolmossijansa Evansin edellä.
– Muutamassa paikassa en saanut autoa kääntymään, ja menetin liikaa aikaa. Muutama huono paikka, ja se riittää.
Klo 13.54: Tässä Fourmaux'n tilanne:
2:15Taas rengasrikko Hyundaille! Fourmaux kärsii saman kohtalon kuin Tänak
Klo 13.53: Pajari taipuu Neuvillelle 7,7 sekunnilla. Vähintään viitossija. Hän siis syö pisteitä paitsi Neuvillelta myös Hyundailta.
– Hyvä viikonloppu. Muutama pohja-aika, ja Toyotalle näyttäisi tulevan top5. Tosi jees ralli. Iso kiitos kaikille, jotka ovat olleet kannustamassa ja hurraamassa. Te teette tästä tämän arvoista. Huikeeta.
Klo 13.49: Neuville pääsee pätkän ilman ongelmia maaliin. Hän lyö Sesksin 9,4 sekunnilla.
– Annoin mennä. Nautin tästä. Tulin kaasu pohjassa, ja otin riskejä. Toivottavasti saan viisi pistettä tältä pätkältä. Olisimme ansainneet enemmän. Kausi on ollut alusta asti painajainen. En tiedä, mitä voisin tehdä enemmän. Tiimi on tehnyt kovasti töitä viime viikkoina saadakseen auton nopeammaksi. Ja auto on nopeampi, mutta emme ole vielä riittävän nopeita. Emme kuitenkaan ole kovin kaukana. Nyt kaikki ansaitsevat tauon, niin mekin.
Klo 13.48: Fourmaux ei aja pätkää maaliin. Hän kurvaa Kakariston risteyksestä pois tieltä. Näin toimimalla Fourmaux saa uuden moottorin seuraavaan kisaan.
Klo 13.45: Myös Fourmaux'lla on vasemmassa eturenkaassa rengasrikko!
Klo 13.44: Myös Fourmaux'lla on ongelmia. Hän tulee pätkää hitaasti läpi, ja eroa Sesksiin on pätkän loppupuolella yli 20 sekuntia.
Klo 13.43: Munster taipuu Sesksille 10,6 sekuntia kärsittyään rengasrikon, McErlean hänen jälkeensä vain 5,4 sekuntia.
Klo 13.42: Tässä Tänakin pyörähdys rengasrikon seurauksena:
1:07Ott Tänakille pannukakku – ajovirhe jätti virolaisen nollille
Klo 13.41: Näin ratkesi WRC2-luokan voitto:
2:22Roope Korhonen löi Jari-Matti Latvalan henkeäsalpaavassa voittotaistelussa – upea kohtaaminen maaliviivan jälkeen
Klo 13.39: Tänakin jälkeen tullut Sesks on tässä kohtaa pätkän nopein. Hän oli 11,0 sekuntia virolaista nopeampi. Sesks on ihmeissään kuullessaan, että on tällä hetkellä nopein.
– Ottilla oli rengasrikko, haastattelija sanoo.
– Olisit sanonut, latvialainen naurahtaa.
Tallikaverit McErlean ja Munster ovat jäämässä Seskistä.
Klo 13.37: Roope Korhosen kommentit vielä suomeksi:
– Ihan käsittämätön fiilis. On ollut kyllä hieno ralli meiltä, ja Jari-Matin kanssa tällainen taistelu. Tulin niin kovaa kuin uskaltin tuon viimeisen, ja hypimme niin, että tuulilasi hajosi. On kyllä kaikkensa antanut fiilis, Korhonen sanaili.
Klo 13.36: Tänakin vasen eturengas on laminoitunut, eli pinta on repeytynyt irti.
– Jos yksi rengas puuttuu, näissä nopeuksissa ei ole mitään tehtävissä. Aika onnekas rengasrikko. Nautin tästä päivästä. Suomi onnistui todella hyvin, kun loppuun järjestettiin tällainen näytös. Tällaista sen pitäisi olla. Parin viikon päästä palataan taas normaaliin. Yritetään ajaa kausi vahvasti loppuun.
Klo 13.34: Tänak pyörähtää! Tämä tarkoittaa sitä, että virolainen jää kolmannen kerran peräkkkäin nollille Suomen MM-rallissa.
Klo 13.34: Korhonen ei meinaa löytää sanoja.
– Uskomatonta. Annoin kaikkeni. Ai ai ai. Tämä merkitsee paljon. Iso kiitos tiimille ja kaikille tukijoilleni. Elämäni paras viikko.
Klo 13.32: Korhonen maalissa! Hän taipuu Latvalalle tällä pätkällä 0,2 sekunilla, mutta voittaa WRC2-luokan 1,1 sekunnin marginaalilla! Upea ajo, upea voitto! Ja mikä kisa suomalaisten kesken. Huh huh!
Korhonen ja Latvala paiskaavat heti maalissa kättä. Hienoja hetkiä.
– Hienosti ajettu, hienoa työtä! Latvala kehuu 13 vuotta nuorempaa kilpakumppaniaan.
Klo 13.31: Viimeisessä väliajassa Korhonen 0,1 sekuntia edellä... Kakariston risteys voi olla jopa ratkaiseva.
Klo 13.30: Hyvältä näyttää Korhosen kannalta. Toiseksi viimeisessä väliajassa 0,5 sekuntia edellä Latvalaa ja kokonaistilanteessa hyvää on 1,8 sekuntia.
Klo 13.29: Latvala pätkän maalissa. Hieno hieno viikonloppua takana.
– Yritin. Ajoin hyvin, mutta muutamassa paikassa tuli vähän epäröityä kaasun kanssa ehkä siksi, että olen niin vanha. Olen todella kiitollinen Toyotalle, että sain ajaa vielä tälläkin ikää. Viikonloppu oli hieno. Vaikka emme voittaisikaan, se ei ole maailmanloppu. Roope on ajanut hienosti.
Klo 13.28: 16,5 kilometrissä Korhosen ero Latvalaan on 0,6 sekuntia. Ero kokonaistilanteessa 1,9 sekuntia.
Klo 13.25: Latvala ja Korhonen ovat molemmat ohittaneet 9,32 kilometrin väliajan. Korhonen on sekunnin edellä, eli hänen johtomarginaalinsa on 2,3 sekuntia.
Klo 13.18: Latvala pätkälle.
Klo 13.15: Power Stage käyntiin! WRC2-luokassa kolmantena oleva Robert Virves ensimmäisenä liikkeelle. Seuraavina tulevat luokkavoitosta taistelevat Latvala ja Korhonen.
Klo 13.04: Pian lähtee pätkä käyntiin. Reilun tunnin päästä tiedetään, katkeaako suomalaiskuljettajien voitoton putki vihdoin ja viimein. Viime vuosina Rovanperän voiton esteenä on ollut kaikenlaista.
2:44Voitto Jyväskylässä on kiertänyt Kalle Rovanperää – muistatko nämä vastoinkäymiset
Klo 12.57: Ja vielä WRC2-luokan voittotaistelussa oleva Jari-Matti Latvala on yhtä hymyä. Roope Korhonen on 1,3 sekuntia edellä.
– Hieno taistelu on menossa. Yritin, ja tuli hyvin. Oli hienoa laskea tulemaan, mutta Roopen vauhti yllätti. Hän on kovassa iskussa. Hän ei ole ajanut tätä pätkää näin kovaa koskaan. Oli kova vauhdin nosto.
– Totta kai haluan voittaa. Tein pieniä muutoksia. Renkaat vaihdoin, ja kävin kaikki läpi, että olisi kaikki auton kanssa siinä, ettei ole kysymysmerkkejä.
Klo 12.45: Näillä fiilistelyillä voi nostaa tunnelmaa pätkän alkua odotellessa:
2:05Tätä on Ouninpohja – Suomen MM-ralli huipentuu ikonisiin maisemiin
Klo 12.42: Harri Rovanperäkin on tietysti paikan päällä, ja jännitys on huipussa.
– Viimeinen pätkä pitää ajaa vielä. Kun ruutulippu heilahtaa, nähdään tulokset. Toivotaan, että kaikki menee hyvin.
– Missä syke pyörii? MTV Urheilun Tomi Tuominen kysyy.
– 200 jotain se on. Aika paljon.
– Onko usko ihan tapissa?
– On. Siitä ei ole kiinni. Odotellaan hetki vielä.
Klo 12.39: Otetaan suomalaiskuskien kommentit ennen päätöspätkää. Pajari ei lähde riehumaan.
– Se oli jo eilen Västilän jälkeen se homma. Tilanne muuttui aika äkisti. Olisi vain hyvä pitää Hyundait takana, niin saisimme aika paljon paremmat pisteet, kun olisimme siinä välissä. Muut saavat ajaa vielä keskenään, mutta me tulemme fiksusti.
Pajari ajaa siis Toyotan kakkostallissa, eli hän vie Hyundailta pisteitä olemalla näiden edellä.
Rovanperä jäi ensimmäisellä vedolla siis vain 0,6 sekuntia pohjista.
– Virheitä ei voi tehdä yhtään. Kaikki ajavat maksimia, niin on ajettava puhtaasti. Oli aika varovainen veto meiltä, niin yllätyin ajasta. Pystymme vähän parantamaan powerille ilman mitään hölmöjä riskejä, Rovanperä sanoi.
Klo 12.30: Sitten käännetään katseet rallin päätöspätkään. Kolmen vartin päästä mennään täyttä häkää.
EK19 Ouninpohja 1 – 23,98 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 10.17,1 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +0,4 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,7 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2,7 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,5 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +8,6 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +11,1 |
Klo 11.47: Rallin päätöspätkän lähtöajat ovat selvillä. Pääluokan eteen ajatetaan WRC2-luokan kärkikolmikko, eli jo siinä kohtaa selviää, kumpi suomalaiskuljettajista vie luokkavoiton.
Klo 11.34: Kerrataan lähtökohdat rallin viimeiselle erikoiskokeelle:
– Katsuta on 5,5 sekuntia edellä Ogieria taistelussa kakkossijasta.
– Ogier on 1,1 sekuntia edellä Evansia taistelussa kolmossijasta.
– Roope Korhonen on 1,3 sekuntia edellä Jari-Matti Latvalaa taistelussa WRC2-luokan voitosta.
– Evans, Ogier ja Rovanperä ovat 0,6 sekunnin sisällä taistelussa niin sanotun supersunnuntain voitosta.
Riittäähän siinä jännitettävää.
Klo 11.20: Latvala oli viisi kilometriä ennen loppua jo 1,5 sekuntia edellä, mutta maalissa ero on vain 0,5 sekuntia, ja kokonaistilanteessa Korhosella on päätöspätkälle lähdettäessä hyvää 1,3 sekuntia.
– Hyvin ajoin omasta mielestäni. En pysty parempaan. Kaikkeni annoin. Hyvin on tullut Roope. Nostan hattua. Kaikki oli pelissä. Katsotaan, pystytäänkö parantamaan seuraavalla kertaa.
Klo 11.18: WRC2-luokkaa johtava Korhonen on maalissa. Latvala tulee väliajoissa kovempaa, ja tämän kaksikon erohan oli vain 1,8 sekuntia Korhosen hyväksi.
– Se koetettiin tulla, mitä päästään. Ihan hyvä pito oli, ja tuli mielestäni puhtaasti. Se tiedetään, että Jari-Matti tulee pirun kovaa takaa. Yritetään ajaa ensi kerralla vähän paremmin.
Klo 11.15: Evans saa pitää pohja-aikansa. Rovanperä jää 0,6 sekuntia. Sunnuntaipisteiden osalta kaikki on päätöspätkälle asti aivan auki. Rovanperä sanoi eilen, että tällä pätkällä erot tulevat olemaan pieniä, ja sitä ne toden totta ovat. 24 kilometriä ajoa, ja kärkikolmikko mahtuu 0,6 sekunnin sisään!
– Yllättävän hyvä aika siihen nähden, että oli aika pumppailua tuo ajo. Pienet ovat erot. Kovempaakin pääsisi, mutta ei ole tarvetta tehdä mitään hullua. Katsotaan, jos koetetaan ottaa powerilta vähän pisteitä.
MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm on haltioissaan.
– Mieti noita kommentteja. Nyt on vanha Kalle takaisin. Mieti tuo, että "on semmoista pumppailua ja yllättävän hyvä aika". Kuusi kymmenystä! Mikä poweri tulossa!
Klo 11.14: Rovanperä toiseksi viimeisessä väliajassa tasoissa Evansin kanssa.
Klo 11.13: Katsuta taipuu Evansille 1,7 sekunnilla. Hänellä 5,5 sekuntia hyvää Ogieriin taistelussa kakkossijassa.
– Ihan ok. Ehkä muutamassa paikassa voisi olla sitoutuneempi.
Katsuta ajaa elämänsä kilpailua.
Klo 11.10: Ogier jää Evansista 0,4 sekuntia. Ero päätöspätkälle lähdettäessä 1,1 sekuntia Ogierin hyväksi taistelussa kolmossijasta.
– Ihan ok. Hyvä pätkä.
Klo 11.07: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 2,7 sekunnilla. Sitten odotellaan Ogierin vastausta. Tämä kaksikko ajaa kolmossijasta. Ero eilisen jälkeen oli 1,5 sekuntia Ogierin hyväksi.
– Ihan hyvä veto. Vauhtia on paljon. Isojen erojen tekeminen on vaikeaa. On vaikea olla hymyilemättä tällaisen pätkän jälkeen. Mitä tapahtuukin, tämä oli hauskaa.
Samaan aikaan Ogierilla tulee yhden hypyn alastulo vähän pieleen, mutta hän onnistuu korjaamaan tilanteen, eikä siinä sen enempää.
Klo 11.03: Pajari ei lähde riehumaan. Hän jää Fourmaux'sta 5,9 sekuntia.
– Yllättävän liukas, mutta silti todella siistiä ajaa tällä autolla tällaista pätkää. Tästä ei tämä laji parane. Nautin todella paljon, mutta olisin voinut olla nopeampikin. Ajan vain fiksusti.
Klo 11.00: Neuville taipuu Fourmaux'lle 0,8 sekunnilla.
– Ajoin hyvin, mutta minulla oli pieni tilanne. Menin hypystä vähän leveäksi ja menetin momentumia. Joudun taistelemaan auton keulan kanssa. Mutkiin pitää kääntää melko aikaisin, että saan auton kääntymään.
Klo 10.57: Fourmaux on 8,4 sekuntia nopeampi kuin Tänak. Virolainen saattaa jäädä tänä viikonloppuna nollille. Se olisi Tänakille jo kolmas peräkkäinen kerta Suomessa sen jälkeen, kun hän ajoi vuonna 2022 kaikkien aikojen kisansa.
– Upea pätkä. Menetimme eilen sijoituksia, ja on todella vaikea päästä tänään hyvään vauhtiin. Ajoin todella hyvin.
Klo 10.54: McErlean jää Tänakista 9,8 sekuntia.
– Uskomatonta. Aivan hullua. Luotin vain nuottiin, sillä tie on niin vaikea opetella. En tiedä, miten kuvailla tätä. Ajoimme tämän viime vuonna ensimmäistä kertaa (Rally2:lla). Näillä autoilla tämä on ihan eri tasolla.
Klo 10.51: Munster jää Tänakista 22,5 sekuntia. McErlean väliajoissa viisi sekuntia Tänakia perässä. Fourmaux ja Neuville molemmat ovat edellä.
– Vakuuttava pätkä. Edellä ajavilla on niin erilainen ajotyyli, etten pystynyt hyödyntämään ajolinjoja.
Klo 10.48: Sesks jää Tänakista 14,7 sekuntia, Munsterilla tappio painuu väliaikojen perusteella pariinkymmeneen sekuntiin. McErlean M-Sport-kolmikosta selkeästi parhaassa vauhdissa tässä kohtaa.
– Mielenkiintoinen ja todella nautinnollinen pätkä. On kaikkia niitä tarinoita, että tämä on ihan hullu paikka, mutta mielestäni tässä rallissa on ollut hullumpiakin paikkoja. Oli kiva ajaa maailmanmestarin ajolinjoja, Sesks sanoo.
Klo 10.45: Tänak pätkän maalissa, ja edelliseen päivitykseen viitaten: keskinopeus 137,42 kilometriä tunnissa.
– Supervauhdikas ja intensiivinen pätkä samaan aikaan. Ajoimme ihan hyvin.
Klo 10.43: Tämän vuoden kisasta on tulossa kaikkien aikojen kovavauhtisin MM-ralli. Tämänhetkinen ennätys on vuoden 2016 Suomen MM-rallista, jonka Kris Meeke voitti 126,62 kilometrin keskituntivauhdilla. Rovanperän keskituntivauhti eilisen jälkeen on 128,05.
Klo 10.40: Rallikansalla on asiaankuuluvasti eväät ja valmistusvälineet matkassa:
Klo 10.35: Tänak ensimmäisenä liikkeelle! Päätöspäivä on käynnissä.
Klo 10.27: Pian mennään! Ouninpohja ei esittelyjä kaipaa. Pätkän historiasta löytyy runsaasti toinen toistaan hienompia tarinoita.
2:05Tätä on Ouninpohja – Suomen MM-ralli huipentuu ikonisiin maisemiin
Klo 10.25: MTV Urheilun Tomi Tuominen kävi heti aamutuimaan tutustumassa Kakariston vip-alueeseen, jossa sielläkin oli väkeä melkein tungokseen asti.
2:35Kakariston vip-alueilla viihdytään aamusta asti
Klo 10.15: Kakaristoon on kerääntynyt jo valtava määrä ihmisiä. Erikoiskokeen maali on tällä kertaa noin 800 metriä Kakariston risteyksen jälkeen, ja kisan jälkeiset palkintojuhlallisuudet järjestetään nekin risteyksen ympäristössä.
Klo 10.00: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan rallin päätöspäivää! Suomalaisittain tilanne ei voisi olla herkullisempi. Kalle Rovanperä on vain kahden ek:n päässä uransa ensimmäisestä Suomen MM-rallin voitosta, ja samalla katkeaisi historiallisen pitkä putki ilman suomalaisvoittajaa.
Edellinen suomalaisvoittohan on siis vuodelta 2017, kun Esapekka Lappi ajoi ykköseksi.
Toyotalla on päätöspäivään lähdettäessä pullat historiallisen hyvin uunissa. Talli on kiinni viitoisvoitossa, ja sellainen on nähty koko MM-sarjan historiassa vain kerran. Vuonna 1990 Portugalissa Lancian kuljettajat veivät nimiinsä viisi ensimmäistä sijaa.
Paljon on kuitenkin vielä kilometrejä ajettavana, eli mitä tahansa voi yhä tapahtua.