Pitkäjänteinen työ suomalaisen ruuan, raaka-aineiden ja ravintoloiden tunnetuksi tekemiseksi toi Eat&Joy-konseptille Suomen Ruokakulttuuriteko -palkinnon.
Kunniamaininnan sai Etelä-Karjalan ruokakulttuuriryhmä, joka kokoaa alueen toimijat yhteen ja edistää ruokakulttuuria muun muassa vaikuttamalla päättäjiin. Lisäksi palkintoraati kiitti ruokabloggaajia uudesta näkökulmasta ruokakulttuuriin.
Ruokakulttuuriteko-palkinto julkistettiin tänään ruoka-alan ammattimessuilla Gastrossa Helsingissä. Elintarviketeollisuusliiton ja Suomen Messujen myöntämä 5 000 euron arvoinen palkinto jaettiin toista kertaa.
Maatilatori sai kiitosta
Palkitun Eat&Joy:n takana ovat Uni One Oy:n kolmikko Eeropekka Rislakki, Jari Etelälahti ja Aki Arjola. Vuonna 2004 aloitetun projektin tavoitteena on tehdä maailmalla tunnetuksi suomalaista ravintola- ja ruokamaailmaa, designia ja baareja sekä Helsinkiä matkailukaupunkina.
Perusteluiden mukaan Helsingissä on vieraillut Eat&Joy:n ansiosta monia satoja ulkomaisia ruoka- ja vapaa-ajan toimittajia tutustumassa suomalaiseen ruokaan ja ravintoloihin. Perusteluissa mainittiin myös yrityksen Helsingin keskustassa pitämä, vajaan vuoden ikäinen Maatilatori-kauppa, joka on erikoistunut suomalaisten pientuottajien elintarvikkeisiin ja juomiin.
Suomen Ruokakulttuuriteko -raatiin kuuluvat Elintarviketeollisuusliiton yhteiskuntasuhteiden johtaja Tero Kallio , viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk Fazer-konsernista, elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi Kuluttajaliitosta, puheenjohtaja Christina Aaltio ja varapuheenjohtaja Katja Bäcksbacka Ruokatoimittajat ry:stä sekä puheenjohtaja Ulla Liukkonen Suomen Keittiömestarit r:stä.
Lähde: Ruokatieto