USA-Japani, 2001. Ohjaus: Mamoru Hosoda. Suomenkielisen version tuottaja: Tom Carpelan. Suomalaisina ääninä: Sari Havas, Toni Wahlströn, Tuomas Oksanen, Henna Haverinen. Kesto: 89 min.
No niin, pääsiäinen on pelastettu, koska tv:stä tutut Digimonit ovat tulleet elokuvateattereihin pelastamaan digitaalista maailmaa. Digimonit ovat digitaalisia monstereita, Pokemonien ja Tamagochien risteytyksiä, joista peliteollisuus on luonut omat markkinansa: mitä paremmin osaat pitää digimonistasi huolta, sitä useampia taisteluja sinun on mahdollisuus pelissä voittaa.
Digimon-elokuva kuvaa kahdeksan lapsen ja ja Digimonien kohtaamista ihmeellisessä DigiWorldissa ja heidän yhteistä kamppailuaan pahuutta vastaan. Tässä elokuvassa lapsihahmot ovat saaneet otuksia keskeisemmän sijan. Rasittavaa on se, että dubbaustyö on hirvittävän tökeröä, ala-asteen koulunäytelmistä tuttua teennäistä ja tekopirteää replikointia.
Tarinan alussa 4-vuotias Kari-tyttö ja hänen 8-vuotias veljensä Tai löytävät tietokoneesta pulpahtaneen digimunan, josta sitten kuoriutuu näppärästi muotoaan muuttava Digimon. Aggressiiviset otukset eivät ole luonnostaan inhottavia ärjyläisiä vaan pahan voima muuttaa ne sellaisiksi: lempeimmästäkin olennosta saattaa tulla todellinen hirviö. Määrittelemättömän pahan päämääräänä on tuhota koko digimaailma nokkelin ja tehokkain tietokoneviruksin. Tätä kohtaloa uhmatessaan tarinan tietokonenörteille riittää kysyntää, ja Digimoneille tarjoutuu tilaisuus osoittaa ystävyytensä ja todistaa uskomaton sankaruutensa.
Elokuva on kielletty alle 7-vuotiailta, mikä on täysin ymmärrettävää, sillä se jatkaa ilmeisen hyväksi havaittua, uhoavaa ja meluisaa Pokemon-linjaa. Tarina on sekava ja typerä, mutta kenties tietokonemaailman lumoamat lapset jaksavat siitä innostua. Elokuva vilisee erinäistä tietokoneterminologiaa, ja siinä lanseerataan myös leikkeihin sopiva uusi termi, digivoituminen. Digivoituminen tarkoittaa siirtymistä reaalimaailmasta digimaailmaan. Kuvamaailma on vielä Pokemonejakin kaoottisempi, otuksia singahtelee taivaalta, ympärillä paukkuu ja screeneillä vilisee. Hoh, hoh.
Amerikassa Pokemon-kuume on jo laskenut, ja yksi tuotteen takana oleva yritys saneerattu alas. Suomessa mania kuitenkin yhä elää ja voi paksusti. Paha sanoa, onnistuvatko Digimonit ottamaan markkinoilla Pokemonien paikan.
Teksti: Minna Karila
Kuva: FS Film