Vakavat onnettomuudet ovat nykyään harvinaisia ralliautoilun huipulla, mutta viime viikolla tuli traaginen muistutus lajin vaaroista.
Rallin MM-sarjan nykyiset Rally1-luokituksen hybridiautot ovat pääluokan historian nopeimpia kilpureita, mutta autot ovat myös todella turvallisia. Jotain ralliautojen turvallisuuden kehittymisestä kertoo se, että MM-sarjan pääluokassa oli tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus vain kertaalleen 2000-luvulla ennen viime viikkoa.
LUE MYÖS: Craig Breenin muistoa kunnioitetaan erityiseleellä – kattaa koko loppukauden
Markko Märtinin kartanlukija Michael Park sai surmansa vuonna 2005 Walesin MM-rallissa. Viime torstaina Hyundai-kuljettaja Craig Breen menetti henkensä Kroatian MM-osakilpailun ennakkotesteissä. Breenin onnettomuus nosti tapetille autojen turvallisuusseikat.
Citroenin tallipäällikkönä ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomona aiemmin toiminut Yves Matton painottaa, että riskit ja vaarat ovat aina osa ralliautoilua, vaikka turvallisuus on parantunut huomattavasti.
– Siitä on yli 15 vuotta aikaa, kun sarjassa oli kuolemaan johtanut onnettomuus. Se johtuu siitä, että tämä on lajin korkein taso. Kaikki asiat tutkitaan, jotta turvallisuus on mahdollisimman korkealla tasolla, Matton kertoi Belgian yleisradioyhtiölle RTBF:lle.

