Citymarketit järjestävät Mammuttimarkkinat poikkeustilasta huolimatta: "Jätimme kampanjasta pois irtomakeiset, että ei synny ruuhkia karkkihyllyille"

MTV seurasi, miten koronarajoituksia valvotaan kaupassa – tarkastuksia tehdään paljon 6:19
Katso video: MTV seurasi, miten koronarajoituksia valvotaan kaupassa – tarkastuksia tehdään paljon.

Ravintola- ja kulttuurialat ovat kärsineet korona-ajan rajoituksista suuresti. Kaupat sen sijaan saavat pitää ovensa auki ja tällä viikolla K-Citymarket-ketju järjestää alennuksilla ihmisiä houkuttelevat Mammuttimarkkinat.

Suomessa ovat voimassa hallituksen ja presidentti Sauli Niinistön julistamat poikkeusolot. Maanantaina 8. maaliskuuta alkoi kolmen viikon niin sanottu sulkutila, jolla pyritään hillitsemään Suomen koronaepidemiatilanteen pahenemista.

Valtion johto ja terveysviranomaiset kehottavat "sulkutilan" aikana välttämään kaikkia ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja, jotta virus ei leviä.

K-Citymarket-tavarataloketju mainostaa kuitenkin Mammuttimarkkinat-tarjouskampanjaansa täydellä teholla. Tuotteiden hintatarjousten tarkoituksena on normaalisti saada ihmiset sankoin joukoin kaupoille.

"Teimme itsearvion tilanteesta"

Sosiaalisessa mediassa on keskusteltu siitä, onko tällainen kampanjointi vallitsevassa tilanteessa oikein.

– Me hyvin tarkkaan arvioimme tilanteen. Senkin jälkeen, kun tuli tieto sulkutilanteesta, teimme itsearvion siitä, että mikä on tilanne ja pystymmekö järjestämään Mammuttimarkkinat sekä täyttämään turvallisuusvaateet tässä tilanteessa, kertoo K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki.

– Totesimme pystyvämme siihen. Koko korona-ajan olemme saaneet kokemuksia siitä, miten asiakkaat käyttäytyvät ja tänä aikana meillä on ollut tätä kampanjatekemistä aikaisemminkin.

"Kampajat osa kaupan arkea"

Sääksmäen mukaan tarjouskampanjat ovat osa kaupan arkea. Hän korostaa, että K-Citymatket-ketjussa tunnetaan kampanjoiden vaikutukset muun muassa asiakaskäyttäytymiseen.

– Esimerkiksi joulu oli sesonki, johon ennakoimme voimakasta asiakasmäärien kasvua. Se oli meille iso koetinkivi siinä, miten pystymme varmistamaan turvallisen asioinnin. Onnistuimme siinä hyvällä valmistautumisella erinomaisesti, Sääksmäki kehuu.

– Jos taas mietitään nyt käynnistynyttä Mammuttimarkkinat-kampanjaa, olemme ihan eri asiakasmäärissä kuin isoina sesonkiaikoina, kuten jouluna, pääsiäisenä ja juhannuksena.

Irtomakeisista luovuttiin

Kun tieto niin sanotusta sulkutilasta tuli julki, K-Citymarket-ketju arvioi Mammuttimarkkinoitaan vielä kertaalleen tuotevalikoiman näkökulmasta. Sääksmäen mukaan arviointi tehtiin niin, että tarjouksessa ei ole tuotteita, jotka voisivat mahdollisesti aiheuttaa ruuhkahetkiä.

– Jätimme kampanjasta pois esimerkiksi irtomakeiset, että ei synny ruuhkia irtokarkkihyllyille. Sopeuduimme tilanteeseen valikoimienkin osalta, K-Citymarketien johtaja sanoo.

– Asiakkaat käyttäytyvät korona-aikana hyvin eri lailla kuin ennen koronaa. Se korostuu, että ihmiset käyvät kaupassa harvemmin ja ostavat enemmän kerralla. Näin olemme aikana normaalista tilanteesta kampanja-aikana.

Tavarataloissa turvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä on lisätty: hygieniasta pidetään huolta ja henkilökuntaa on opastettu puuttumaan siihen, jos turvavälejä ei pidetä.

"Olemme saaneet toiveita siitä, että tarjoustoimintaa pidettäisiin yllä"

Muun muassa pääministeri Sanna Marin (sd.) on kovasanaisesti sanonut, että nyt on vältettävä turhia kontakteja, jotta koronaviruksen leviäminen saadaan kuriin.

Ari Sääksmäki ei näe tarjouskampanjan aloittamisessa poikkeusaikana moraalista ongelmaa.

– Tunnemme asiakkaidemme toiveet ja tarpeet tässä tilanteessa ja olemme saaneet paljon toiveita siitä, että tarjoustoimintaa pidettäisiin yllä. Asiakkaat pitävät tarjouksista, hakeutuvat niiden pariin ja sitä kautta edullistavat sitä omaa ostoskoriaan, hän puolustautuu.

– Monen kotitalouden osalta varmasti koronakin on tuonut talouteen ahdinkoa. Koimme ehkä jopa niin, että meidän velvollisuuskin jopa on tässä tilanteessa tarjota tarjoustoiminnan kautta näitä edullisempia vaihtoehtoja ja edullistaa sitä ostoskoria näissä hetkissä.

Sääksmäki korostaa uskovansa, että heidän asiakkaansa käyttäytyvät rationaalisesti eikä minkäänlaisia ryntäyksiä tarjousten perässä tulla näkemään.

Lue myös:

    Uusimmat