Byrokratia ja asenteet maahanmuuttajan kompastuskiviä

Suomalainen byrokratia on monelle maahanmuuttajalle suuri haaste.

– Kaikenlainen tuki- ja hakemusviidakko, joka Suomessa on, on suomalaisillekin aika vaikeaa, saati sitten maahanmuuttajalle, arvioi maahanmuuttajia vuosia avustanut Suomen islamilaisen neuvoston varapuheenjohtaja ja tiedottaja Pia Jardi.

Jardin mukaan maahanmuuttajien saamat palvelut ovat viime vuosina kehittyneet merkittävästi. Silti parannettavaa löytyy edelleen - muun muassa viranomaisten asenteissa.

– Kun tukiviidakkoon sitten vielä lisätään asiakaspalvelussa joskus näkyvä asenne, ymmärtää haasteen. Kaikki tällainen yhteenlaskettuna vaikuttaa siihen, millä lailla ihminen kokee kuuluvansa tähän yhteiskuntaan, Jardi muistuttaa.

Suurimpana epäkohtana Jardi pitää sitä, että viranomaiset eivät kerro maahanmuuttajalle kaikkia mahdollisuuksia hoitaa jokin asia.

– Annetaan ymmärtää, että jonkin asian voi hoitaa vain ja ainoastaan tietyllä tavalla, vaikka sen voisi ratkaista muutenkin. Että asiat saisi hoidettua, pitäisi tuntea Suomen lait ja säännökset kauhean hyvin, Jardi arvioi.

Euroopan neuvoston rasismin vastainen komissio ECRI:n on antanut Suomelle ohjeita rasismin ja syrjinnän kitkemiseksi. Edellinen ECRI:n raportti julkaistiin vuonna 2007. Komission mukaan Suomessa on tapahtunut edistystä rasismin ehkäisyssä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat