Valtiovarainministeriö aloittaa keskiviikkona neuvottelut valtion budjetista säästöpaineiden alla. Keskusteluihin on nostettu esimerkiksi yritystuet, mutta säästökohteiden löytäminen on osoittautunut vaikeaksi.
Laivaliikenne, terästeollisuus ja metsäteollisuus. Tässä tiiviisti alat, jonka yrityksille maksetaan Suomessa eniten suoraa yritystukea. Vielä keväällä hallitus ei juuri löytänyt näistä säästettävää, mutta talouden heikentynyt kuva voi muuttaa tilannetta.
– Hallitus on sitoutunut tällä vaalikaudella velkasuhteen taittamiseen vuoden 2027 tasolla. Ja kesäkuussa arvioimme, että velkasuhteen taittamistavoite vaatii noin miljardin euron lisäsopeutuksen aikaisemman sopeutuksen päälle, sanoo budjettipäällikkö Mika Niemelä.
Yritystuista on haluttu säästää jo vuosia, mutta iso osa on sidottu tutkimus- ja kehitysrahoitukseen, josta on sovittu eduskuntapuolueiden kesken vuosiksi. Siksi huomio keskittyy suoriin yritystukiin, joita maksettiin viime vuonna yli 900 miljoonalla eurolla.
Liikenne ja energiatuotanto mahdollisia säästökohteita, myös maataloustukia tarkastellaan
Valtiovarainministeri Purra on todennut löytävänsä leikattavaa esimerkiksi kehitysavusta, yritys- ja järjestötuista sekä tehottomista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoista.
Budjettipäällikkö Niemelä taas nostaa mahdollisiksi säästöjen kohteiksi alueelliset kuljetustuet, laivaliikenteen tuet sekä sähkö- ja energiatuet.
