Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Boeing 737 MAX -koneen ohjelmistokehitystä ulkoistettiin matalapalkkaisille koodaajille

Boeing 737 max -kone Ethiopian Airlinesin väreissä.
Boeing 737 max -kone Ethiopian Airlinesin väreissä.
Julkaistu 01.07.2019 07:12

MTV UUTISET – Pyry-Jukka Peltomäki

Maailmalla herättää suurta ihmetystä, kuinka huolellisesta suunnittelustaan tunnettu ilmailualan yhtiö Boeing saattoi tehdä ilmeisen perustason suunnitteluvirheitä ohjelmistoon, joka johti kahteen lentoturmaan. Pitkäaikaiset insinöörit paljastavat, että kehitystä vaikeuttivat paineet ulkoistaa ohjelmiston suunnittelu matalapalkkaisille alihankkijoille, uutisoi The Sydney Morning Herald.

MAX -koneen ohjelmistoa kehitettiin samaan aikaan, kun yhtiö irtisanoi kokeneita insinöörejä ja painosti tuottajia alentamaan kustannuksia.

Konevalmistaja ja sen alihankkijat siirsivät kasvavaan tahtiin töitä väliaikaisille työntekijöille, jotka ansaitsevat alimmillaan noin yhdeksän dollarin, eli alle kahdeksan euron tuntipalkkaa. Ohjelmistoa kehitettiin ja testattiin maissa, kuten Intiassa, joilla on heikko kokemus ilmailualasta.

Boengin entisen ohjelmistokehittäjän Mark Rabinin mukaan yhtiön Seatlen toimistoja miehittivät yliopistoista vastavalmistuneet intialaisen ohjelmistoyrityksen HCL Technologiesin työntekijät.

HCL:n koodarit tekivät töitä Boengin ohjeistuksen mukaan.

– Tämä oli kiistanalaista, sillä työtapa oli huomattavasti tehottomampi verrattuna siihen, että Boengin omat insinöörit olisivat koodanneet, Rabin kertoo.

Rabinin mukaan työ vaati useamman yrityksen, sillä koodausta ei tehty oikein.

Intiasta mittavia tilauksia

Boengin kiintymys intialaisiin yrityksiin saattaa liittyä siihen, että yritys on viime vuosina saanut lukuisia tilauksia Intian asevoimilta ja kaupallisilta lentoyhtiöiltä, kuten 22 miljardin dollarin tilaus SpiceJet -yhtiöltä 2017.

Sadan 737-MAX 8 -suihkukoneen kauppa on isoin tilaus, jonka Boeing on saanut intialaiselta lentoyhtiöltä.

Sosiaalisesta mediasta löydettyjen ansioluetteloiden perusteella HCL:n insinöörit kehittivät ja testasivat MAX-koneen lentonäyttöjen ohjelmistoa, kun toinen intialaisyritys Cyient hoiti lentotestijärjestelmän varusteita.

Boeing: Intialaiset yritykset eivät olleet mukana kehittämässä sakkauksenestojärjestelmää

Boeingin mukaan yhtiö ei käyttänyt HCL:n tai Cyientin insinöörejä MCAS-sakkauksenestojärjestelmän kehittämiseen, jonka toimintahäiriötä pidetään syynä viime lokakuun Lion Airin ja maaliskuun Ethiopian Airlinesin lentoturmiin.

Boengin edustajan mukaan yrityksellä on kymmenien vuosien kokemus kansainvälisten alihankkijoiden kanssa toimimisesta.

– Keskitymme aina pääasiallisesti siihen, että tuotteemme ja palvelumme ovat turvallisia, korkeinta laatua ja vastaavat määräyksiä, yhtiön edustaja kommentoi The Sydndey Heraldin mukaan.

Konetyypissä on ilmennyt viime kuukausina lukuisia vikoja ja se on ollut lentokiellossa maaliskuusta lähtien.

Maaliskuussa tapahtuneessa Ethiopian Airlinesin lentoturmassa menehtyi yli 150 ihmistä.

Lisää aiheesta:

Boeing onnistui vihdoin laukaisemaan avaruusaluksensa – tekniset ongelmat piinaavat kohuyhtiötäBoeing väittää: Dreamliner osoittautunut turvalliseksiBoeing-insinööri väittää yhtiön nipistävän turvallisuudesta lentokoneiden rakentamisessa – viranomainen aloitti tutkinnanBoeing kriisissä: Jopa lentäjien edustaja vihjaa turvattomasta olosta koneella lentäessä! Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?Boeing-yhtiö ilmoittaa 737 Max -konetyypin järjestelmän korjauksista – taustalla kaksi samankaltaista tuhoisaa onnettomuutta, joissa kuoli lähes 350 ihmistä
BoeingIlmailualaLento-onnettomuudetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Boeing
  • Eilen18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 15.6.20:40
    Lento-onnettomuudet

    Intian tuhoisa lentoturma: Lentäjien keskustelut tallentava musta laatikko löytynyt

  • 14.6.18:46
    Lento-onnettomuudet

    Intian lentoturman uhriluku kasvanut lähes 280 kuolleeseen

  • 12.6.22:24
    Lento-onnettomuudet

    Tämä Intian lentoturmasta tiedetään – suomalaisasiantuntija: "Aivan kuin moottoritehot olisivat menneet"

  • 24.5.22:00
    Lento-onnettomuudet

    Välttääkö Boeing rahalla rikosseuraamukset tuhoisiin lentoturmiin liittyen?