Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bensakömmähdys ei määrännyt Räikkösen taktiikkaa

Kimi Räikkönen (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)
Kimi Räikkönen (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Getty
Julkaistu 30.07.2006 19:31(Päivitetty 30.07.2006 19:38)

McLaren-kuski Kimi Räikkönen totesi F1:n Saksan GP:n jälkeen, että hän olisi sunnuntaina käyttänyt kolmen varikkokäynnin taktiikkaa, vaikka tallille ei olisi lauantaina sattunut virhettä auton tankkauksessa.

Räikkönen joutui aika-ajon päätösosiolle odotettua pienemmällä polttoainekuormalla, ja joutui aloittamaan myös kisan samansuuruisella bensamäärällä.

- Oltaisiin me varmaan muutenkin tehty kolme pysähdystä, mutta vähän erilaisella taktiikalla, Räikkönen vähätteli polttoainekömmähdyksen vaikutusta MTV3:n haastattelussa.

Muut kärkikuljettajat käyttivät kahden varikkokäynnin taktiikkaa, mutta McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtajan Martin Whitmarsin mukaan Räikköselle oli laadittu raju taktiikka, kun taas tallin toinen kuljettaja Pedro de la Rosa lähti kisaan erilaisen taktiikan turvin hyvin painavalla polttoainekuormalla.

- Päätimme lähteä tähän viikonloppuun kilpailukykyisellä taktiikalla. Tiesimme, että normaalisti emme pärjäisi Ferrarille, mutta kävimme huolellisesti läpi kaikki mahdolliset taktiikat, Whitmarsh sanoi MTV3:lle.

Ensimmäisen varikkokäyntinsä Räikkönen teki jo 10. kierroksella suunniteltua pienemmän polttoainekuorman takia. Toiselle varikkokäynnilleen hän joutui niin ikään suunniteltua aikaisemmin, 28. kierroksella, rengassarjan mentyä huonoksi. Suomalaisen kolmas varikkokäynti tapahtui 55. kierroksella.

- Hydrauliikkavuodon takia meidän täytyi sulkea Räikkösen autosta tiettyjä järjestelmiä, koska muuten auto olisi saattanut pysähtyä. Sen myötä annoimme Kimille vaikeasti ajettavan auton useiden kierrosten ajaksi, mikä maksoi aikaa. Analysoituamme tilannetta, pystyimme kytkemään jälleen päälle tiettyjä järjestelmiä. Sitten hän ilmoitti meille renkaiden menneen rakoille. Meillä ei ollut aikaisemmin ilmennyt tätä ongelmaa, ja vaikka auto tuntui hyvältä, päätimme turvallisuuden takia ottaa hänet renkaidenvaihtoon. Hänellä oli siinä vaiheessa vielä polttoainetta autossaan, joten se maksoi hieman aikaa verrattuna optimaaliseen taktiikkaan, Whitmars selvitti Räikkösen toista varikkokäyntiä edeltäneitä tapahtumia.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Villeneuve ei aja BMW:llä loppukaudestaAlonso ei pelkää Saksan toisintoaSchumi ei tarvitse samanlaista ylivoimaaRenault analysoinut syyt vaisuuteensaMichelin myönsi vääränlaisen rengastyypinSaksan GP:n lehdistökatsaus: Räikkönen ajaa jo punaisissa
Saksa 2006

Tuoreimmat aiheesta

Saksa 2006
  • 07.08.200614:07
    Unkari 2006

    Villeneuve ei aja BMW:llä loppukaudesta

  • 03.08.200613:22
    Bahrain 2006

    Alonso ei pelkää Saksan toisintoa

  • 03.08.200611:54
    Bahrain 2006

    Schumi ei tarvitse samanlaista ylivoimaa

  • 01.08.200615:08
    Saksa 2006

    Renault analysoinut syyt vaisuuteensa

  • 01.08.200612:13
    Saksa 2006

    Michelin myönsi vääränlaisen rengastyypin