Autoliitto muistuttaa, että talvirenkaissa kannattaaakäyttää aavistuksen autonvalmistajan suosituksia korkeampia rengaspaineita.
Suomalaismedioissakin on uutisoitu Tyre Reviews -kanavan YouTubessa julkaisemasta testistä, jossa verrattiin talvirenkaiden ajo-ominaisuuksia erilaisilla rengaspaineilla.
Autoliitto varoittaa tiedotteessaan, että vaikka testin mukaan rengaspaineita pudottamalla saakin jarrutus- ja kiihdytyspitoa parannettua, ei näin kuitenkaan kannata toimia.
Autoliitto muistuttaa, että liian alhaiset rengaspaineet heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa äkkitilanteissa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta. Lisäksi vajaapaineinen rengas rikkoutuu herkemmin.
– Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.
Työkoneiden, traktorien ja kuorma-autojen kohdalla rengaspaineita on perinteisesti alennettu pehmeällä ajoalustalla ajettassa, jotta renkaan pintapainetta on saatu jaettua isommalle alueelle. Näin on vähennetty lähinnä uppoamisriskiä.