Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija: Näin Comp Air 8:n kaltainen kone saa ilmailuluvan

STT
Julkaistu 22.04.2014 21:36
Toimittajan kuva

Jelena Leppänen

jelena.leppanen@mtv.fi

JLeppanen1

Ilmailuliiton Moottorilentotoimikunnan puheenjohtajan Antti Kääriäisen arvion mukaan Suomessa valmistuu vuodessa yksi osin itse rakennettu lentokone. Yleensä kyse on 1–4-paikkaisista koneista, joiden rakentajina on sekä yksityisiä rakentajia että kerhoja.

Sunnuntaina sattunut Jämijärven tragedia on kirvoittanut keskustelua harrasteilmailun turvallisuudesta Suomessa.

Suomen suurin harrastajien rakentama kone, Comp Air 8 syöksyi yllättäen maahan sillä seurauksella, että sen kyydissä olleista 11 ihmisestä kahdeksan kuoli.

Onnettomuustutkinta on vielä kesken, mutta kysymyksiä on jo esitetty muun muassa siitä, miten turvallisia osin itse rakennetut koneet ovat.

Kääriäinen sanoo, että koneen turvallisuutta eivät määritä pelkästään tekniset seikat. Esimerkiksi koneen operointi on isossa osassa.

– Tekniset asiat ovat olleet ilmailun alkuajoista asti aika pienessä roolissa. Ilmailun pioneerit maksoivat jo 1900-luvun alussa harrastuksestaan sen kovimman hinnan, hän pohtii.

Pitkä projekti

Onnettomuuskone Comp Air 8 oli niin sanottu harrasterakenteinen experimental-kone.

– Yleensä harrasterakenteisiin koneisiin liittyy 51 prosentin sääntö. Eli vähintään 51 prosenttia koneesta on rakennettava itse, Kääriäinen kertoo.

Osa koneesta tuli vuonna 2005 USA:sta Suomeen, jossa se rakennettiin laskuvarjohyppääjille mahdollisimman sopivaksi. Kääriäinen ei tiedä, millaisena kone tuli aikanaan Yhdysvalloista.

Suomessa koneen rakentamiseen meni 9 000 tuntia ennen kuin se valmistui vuonna 2008.

Harrasterakenteisten koneiden saaminen ilmailukuntoon on pitkä prosessi.

– Ensin haetaan viranomaiselta rakennuslupa. Kun rakentaminen alkaa, sitä valvotaan ammattilaisten toimesta. Kun kone on valmis, se katsastetaan ja sille haetaan lupa koelentoja varten, Kääriäinen valottaa.

Koelentojen tarkoituksena on selvittää koneen lento-ominaisuuksia ja mahdollista tarvetta muutoksiin. Koelentojen jälkeen kone katsastetaan uudelleen ennen kuin se saa luvan ilmailuun.

Kääriäisen mukaan Comp Air 8:n kaltaisen koneen tarkastuskatsastuksia tehdään valmistumisen jälkeen kolmen vuoden välein.

Ei hyppykäytössä USA:ssa

USA:ssa Comp Air 8 -koneita ei käytetä hyppäämiseen. Suomi ei ole kuitenkaan ainoa maa, jossa laskuvarjohyppääjät ovat suosineet kyseistä konetyyppiä.

– Konetyyppi on muuallakin maailmalla hyppykäytössä, ilmeisesti ainakin Brasiliassa. Käsittääkseni myös Eestissä ilmailukerho olisi puuhastellut sinne Comp Air 8 -turbiinikonetta, Kääriäinen toteaa.

Harrastelentäjänäkin toimiva Kääriäinen sanoo, että Jämijärven onnettomuus kosketti jokaista ilmailualan harrastajaa.

– Suomen ilmailun piirit ovat niin pienet. Jos ei nimestä, niin ihmiset tunnistaa yleensä kasvoista. 

– Omalla kohdalla se pistää aina miettimään. Kun riski realisoituu pahimmalla mahdollisella tavalla, jälki on rumaa.

Lisää aiheesta:

Onko Prigozhinin turmakoneen pommihuhuissa perää? Asiantuntija: Yksi teoria mahdollinenKeuruun Hawk-turma: Mika laukaisi heittoistuimen, kun sama kone teki hätälaskun vuonna 1988 – "Tuntui aika uskomattomalta"Kuvat: Tältä näyttää maahan syöksynyt Hawk-harjoituskoneTiukentuneet drone-säännöt saivat tuhannet suomalaiset suorittamaan pakollisen kokeen – Traficomin tarkastaja: "Drone ei ole vain lentävä kamera"Zimbabwen lentoturmassa viitteitä vain onnettomuudesta – yhteistyö paikallisten viranomaisten kanssa sujunut "tahmeasti"Ilmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömän
Jämijärven turmaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Jämijärven turma
  • 20.04.201910:10
    Kotimaa

    MTV:n erikoishaastattelu: Nyt puhuu Jämijärven lentoturmasta selvinnyt Saku: "Ei siitä pääse koskaan kokonaan yli"

  • 16.04.201514:00
    Kotimaa

    Video: Jämijärven turman loppuraportti julkistetaan

  • 16.04.201513:37
    Kotimaa

    KUVAT: Jämijärven turmaraportista paljastuu lohduton näky

  • 16.04.201513:26
    Kotimaa

    Jämijärven turman syy oikean siipituen nurjahtaminen - "Sen jälkeen mitään ei ollut tehtävissä"

  • 16.04.201513:09
    Kotimaa

    ANIMAATIO: Näin Jämijärven onnettomuus tapahtui