Asiantuntija Kertshinsillasta: "Jos se oli autopommi, se oli taitava operaatio"

Jos Kertshinsalmen sillalla tänä aamuna tapahtunut räjähdys johtui autopommista, kyseessä on ollut taitava ja hieno operaatio.

Näin arvioi STT:lle Jyväskylän yliopiston työelämäprofessori, Pääesikunnan entinen apulaistiedustelupäällikkö Martti J. Kari.

Hänen mukaansa vielä ei pystytä sanomaan varmaksi, kuka on ollut räjähdyksen takana. Hän ei kuitenkaan pidä mahdottomana, että Ukraina pystyisi toteuttamaan tällaisen iskun.

Venäjältä Krimille johtavalla Kertshinsalmen sillalla tapahtui tänä aamuna kuuden aikaan räjähdys. Ainakin kaksi sillan autokaistoista on romahtanut.

Uutistoimisto AFP:n mukaan sillalla olisi räjäytetty rekka. Räjähdys myös sytytti uutistoimiston mukaan tuleen junan, joka oli kuljettamassa polttoainetta Krimille.

AFP:n tiedot perustuvat Venäjän viranomaisten lausuntoihin.

Karin mukaan vielä ei pystytä sanomaan varmaksi, kuka tai mikä on ollut räjähdyksen takana. Hän ei kuitenkaan pidä mahdottomana, että Ukraina pystyisi toteuttamaan tällaisen iskun.

–  On jo pitkään puhuttu, että Ukraina pyrkii iskemään sillalle joko ohjusaseella tai ilmavoimilla, Kari sanoo.

–  Ukrainalaiset erikois- tai paikallisjoukot ovat onnistuneet jo elokuussa Hersonin hyökkäystä valmistellessaan iskemään lentokentille, asevarikoille ja rautateiden risteyksiin. Heidän toimintakykynsä on aika hyvä.

Kari arvioi, että räjähdys on saattanut vahingoittaa itse sillan lisäksi sen alla kulkevia tietoliikennekaapeleita ja mahdollisesti vesiputkea.

–  Käsittääkseni siellä alla kulkee näitä kaapeleita ja vesiputki, jolla venäläiset huolsivat Krimiä ennen kuin saivat Kahovkan patoaltaan haltuunsa. Krim tarvitsee kasteluvettä ihan kriittisesti, Kari sanoo.

–  Kyllähän venäläisillä menee aikaa ennen kuin he saavat kunnostettua kaikki nämä asiat.

Venäläisten joukkojen huolto hankaloituu

Karin mukaan Kertsinsalmen sillalla on Venäjälle sekä poliittista että operatiivista merkitystä. Venäjä rakensi ja avasi sillan Venäjän mantereelta Krimin niemimaalle vuonna 2018.

–  Saksalaiset olivat yrittäneet rakentaa samaa siltaa toisen maailmansodan aikaan mutta eivät onnistuneet, Kari kertoo.

–  Venäläiset pystyivät sen sitten vuonna 2018 rakentamaan. Se oli hieno propagandavoitto.Sillan operatiivinen merkitys taas muodostuu siitä, että silta on tärkeä huoltoreitti venäläisille joukoille. Jos silta on pois käytöstä, Venäjä joutuu huoltamaan Krimin-joukkojaan Etelä-Ukrainan maayhteyksien kautta.

–  Krimin huolto maateitse kulkevien rautateiden kautta näyttää olevan Venäjälle koko ajan hankalampaa, Kari sanoo.

–  Jos ukrainalaiset saavat rautatiet tulensa alle, kuten näyttää pikkuhiljaa käyvän, olisi Kertsinsalmen silta ainoa keino, jolla venäläiset pystyisivät huoltamaan Krimiä.

Jos silta olisi kokonaan poikki ja Krimin huoltoliikenne joutuisi kulkemaan maata pitkin, vaikeuttaisi se myös Etelä-Ukrainassa taistelevien venäläisten toimintaa.

–  Jos samoille raiteille ohjataan myös Krimin huolto, rautatiet menevät tukkoon. Krimin huoltoliikenne haittaa Dneprjoen länsipuolella taistelevien venäläisjoukkojen huoltoa, Kari selittää.

–  Nehän ovat jo nyt vaikeuksissa logistisesti, koska ne eivät saa tavaraa enää Dneprjoen yli. Jos ukrainalaiset pystyvät iskemään seuraavaksi näihin rautateihin, venäläiset ovat aika pulassa.

Juttua päivitetty kauttaaltaan 8.10. kello 13.56.

Lue myös:

    Uusimmat