Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Arvot ohjaavat ruokamieltymyksiä yhä enemmän

ruokailevia ihmisiä
ruokailevia ihmisiäCopyright Alma Media Oyj 2001
Julkaistu 19.01.2001 16:03(Päivitetty 19.01.2001 16:40)

Arvot, asenteet ja uskomukset ovat käymässä yhä tärkeämmiksi ruuan valinnan perusteiksi. Nykykuluttajat jakaantuvat esimerkiksi terveys- tai mielihyvähakuisiksi, uusia ja outoja elintarvikkeita kaihtaviksi tai kasvisruokaa suosiviksi. Professori Hely Tuorilan mukaan ruokamieltymyksiä ja -valintoja ovat aiemmin ohjanneet pitkälti aistit ja tottumukset. Nykypäivän yltäkylläisen tarjonnan ja informaatiotulvan seurauksena arvojen ja asenteiden merkitys ruokamieltymysten muovaajana on korostunut.

Tuorila toteaa, että esimerkiksi uskomusten suhteen kuluttajilla on taipumus joko-tai -ajatteluun; ruuassa joko on riski tai sitten siinä ei ole. Kielteisiksi mielletyt ainesosat, kuten rasva, mielletään kielteiseksi määrästä riippumatta. - Kuluttajille tämä on keino selviytyä tilanteessa, jossa informaatiotulva on suurta, arvioi Tuorila.

Pohja mieltymyksille saadaan jo äidinmaidosta

Pohjimmiltaan ruokamieltymykset syntyvät valtaosin kokemuksen kautta. Lapsi saa jo imeväisiässä tuntuman oman ruokakulttuurinsa makuihin ja aromeihin niiden siirtyessä äidin syömästä ravinnosta äidinmaitoon. Myöhemmin sosiaaliset tekijät, mallioppiminen ja suostuttelu edistävät perheen yhteisten ruokamieltymysten omaksumista. Mieltymys voi myös kerralla muuttua vastenmielisyydeksi, jos syömiseen yhdistyy voimakas kielteinen kokemus. Tuorilan mukaan tehokkain mieltymysten karkoittaja on pahoinvointi, sillä jo yksi ruokaan yhdistyvä pahoinvointikohtaus voi aiheuttaa vuosikymmeniäkin kestävän vastenmielisyyden.

Synnynnäisiä mieltymyksiä tai vastenmielisyyksiä ruokaa kohtaan on vain vähän. Sellaisiksi luetaan jo vastasyntyneillä havaittava mieltymys makeaan ja muutaman kuukauden ikäisen mieltymys suolaiseen sekä vastenmielisyys karvaita ja happamia makuja kohtaan. (Lähde: Finfood)

Lisätietoja: Helsingin yliopisto, professori Hely Tuorila p. (09) 1915 8216 tai hely.tuorila@helsinki.fi.

Lisää aiheesta:

Miksi lapsilisän maksu loppuu jo 17-vuotiaana? Kela vastaaSuperkätevä tapa tehdä joulutortut: "Lopputulos on tosi hyvä!"Lisävuosia huonekaluille: Nappaa puusepän vinkit kotinikkaroijalle!Synnytyksen jälkeisestä ajasta liikkuu paljon väärää tietoa – "Ei oikeasti auta"Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmäRajuksi povattu RSV-epidemia kuormittaa sairaaloita – "Voi olla iäkkäillä potilailla influenssaa pahempi"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:02
    Kela

    Miksi lapsilisän maksu loppuu jo 17-vuotiaana? Kela vastaa

  • 17:14
    Leivonta

    Superkätevä tapa tehdä joulutortut: "Lopputulos on tosi hyvä!"

  • 14:09
    Koti

    Lisävuosia huonekaluille: Nappaa puusepän vinkit kotinikkaroijalle!

  • 11:12
    Synnytys

    Synnytyksen jälkeisestä ajasta liikkuu paljon väärää tietoa – "Ei oikeasti auta"

  • 08:44
    Ruokakauppa

    Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmä