Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Arvot ohjaavat ruokamieltymyksiä yhä enemmän

ruokailevia ihmisiä
ruokailevia ihmisiäCopyright Alma Media Oyj 2001
Julkaistu 19.01.2001 16:03(Päivitetty 19.01.2001 16:40)

Arvot, asenteet ja uskomukset ovat käymässä yhä tärkeämmiksi ruuan valinnan perusteiksi. Nykykuluttajat jakaantuvat esimerkiksi terveys- tai mielihyvähakuisiksi, uusia ja outoja elintarvikkeita kaihtaviksi tai kasvisruokaa suosiviksi. Professori Hely Tuorilan mukaan ruokamieltymyksiä ja -valintoja ovat aiemmin ohjanneet pitkälti aistit ja tottumukset. Nykypäivän yltäkylläisen tarjonnan ja informaatiotulvan seurauksena arvojen ja asenteiden merkitys ruokamieltymysten muovaajana on korostunut.

Tuorila toteaa, että esimerkiksi uskomusten suhteen kuluttajilla on taipumus joko-tai -ajatteluun; ruuassa joko on riski tai sitten siinä ei ole. Kielteisiksi mielletyt ainesosat, kuten rasva, mielletään kielteiseksi määrästä riippumatta. - Kuluttajille tämä on keino selviytyä tilanteessa, jossa informaatiotulva on suurta, arvioi Tuorila.

Pohja mieltymyksille saadaan jo äidinmaidosta

Pohjimmiltaan ruokamieltymykset syntyvät valtaosin kokemuksen kautta. Lapsi saa jo imeväisiässä tuntuman oman ruokakulttuurinsa makuihin ja aromeihin niiden siirtyessä äidin syömästä ravinnosta äidinmaitoon. Myöhemmin sosiaaliset tekijät, mallioppiminen ja suostuttelu edistävät perheen yhteisten ruokamieltymysten omaksumista. Mieltymys voi myös kerralla muuttua vastenmielisyydeksi, jos syömiseen yhdistyy voimakas kielteinen kokemus. Tuorilan mukaan tehokkain mieltymysten karkoittaja on pahoinvointi, sillä jo yksi ruokaan yhdistyvä pahoinvointikohtaus voi aiheuttaa vuosikymmeniäkin kestävän vastenmielisyyden.

Synnynnäisiä mieltymyksiä tai vastenmielisyyksiä ruokaa kohtaan on vain vähän. Sellaisiksi luetaan jo vastasyntyneillä havaittava mieltymys makeaan ja muutaman kuukauden ikäisen mieltymys suolaiseen sekä vastenmielisyys karvaita ja happamia makuja kohtaan. (Lähde: Finfood)

Lisätietoja: Helsingin yliopisto, professori Hely Tuorila p. (09) 1915 8216 tai hely.tuorila@helsinki.fi.

Lifestyle

Lisää aiheesta:

Viemärivirhe voi tulla kalliiksi joulunaVoiko graavilohta pakastaa?Parhaat paketointiniksit: Näin käärit vaikka sukset joululahjaksi!Suomalainen jouluruoka on suolaista ja rasvaista – sydänlääkärin vinkit herkkupöytäänTässä on oikea tapa leikata graavilohiSydänkohtauksen riski nousee huomattavasti jouluaattona – lääkäri listaa kolme syytä

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:04
    Asuminen

    Viemärivirhe voi tulla kalliiksi jouluna

  • 08:07
    Jouluruoka

    Voiko graavilohta pakastaa?

  • 07:50
    Joulu

    Parhaat paketointiniksit: Näin käärit vaikka sukset joululahjaksi!

  • 06:39
    Sydänterveys

    Suomalainen jouluruoka on suolaista ja rasvaista – sydänlääkärin vinkit herkkupöytään

  • Eilen18:56
    Jouluruoka

    Tässä on oikea tapa leikata graavilohi