Antaako helsinkiläiskuski paremmin tietä kuin tamperelainen?

Ainahan kaikki siitä puhuvat. Turkulainen liikennekulttuuri voi olla täysin mielipuolista rovaniemeläiskuskin silmissä. Onko tämä kuitenkin vain tielläliikkujan oma kokemus vai laajempi ilmiö?

– Eroja liikenteessä on. Voin vahvistaa, että liikennekulttuuri on erilainen esimerkiksi Tampereen ja Helsingin välillä. Monia vuosia Tampereellakin ajaneena olen huomannut, että siellä kaksikaistaisella tiellä ajetaan oikealla, jolloin jonot pakkautuvat sinne. Helsingissä ajetaan molemmilla kaistoilla, jolloin jonoja riittää kummallakin kaistalla, ylikonstaapeli Jussi Pohjonen kertoo Liikkuvasta Poliisista.

Liikenneturvassa tehdään vuosittain kyselytutkimus tieliikenteen ilmapiiristä. Tutkimuksessa näkyy myös alueellisia tuloksia.

– Tutkimuksessa kysytään positiivisia ja negatiivisia piirteitä liikenteestä. Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan on olemassa alueellisia eroja. Esimerkiksi Itä-Suomessa koettiin muuta maata enemmän, että myönteiset liikennekäyttäytymisen piirteet ovat lisääntyneet. Pohjois-Suomessa taas koettiin, että kielteiset ilmiöt liikenteessä ovat kasvussa, kertoo Liikenneturvan tiedottaja Pasi Anteroinen.

Negatiivisiksi liikenteen ilmiöiksi listattiin muun muassa malttamattomuus ruuhkissa ja riskialttiit ohitukset. Etelä-Suomessa ajoneuvon perässä roikkumisen koettiin lisääntyneen viime vuosina.

– Pohjois-Suomessa oli sama ilmiö. Eli pohjoissuomalaisista vastaajista lähes 64 prosenttia ilmoitti tämän perässä roikkumisen lisääntyneen, vaikka Etelä-Suomeen verrattuna liikennemäärät ovat pienempiä, Anteroinen sanoo.

Helsinkiläisillä opittavaa vilkun käytöstä

– Liikenneturva kerää tietoa liikennekäyttäytymisestä myös erilaisten seurantatutkimusten kautta. Viime vuoden tutkimusten mukaan Helsingissä vain joka toinen käyttää vilkkua. Muualla Suomessa vilkkua käyttää 70 prosenttia autoilijoista ja Kainuussa tutkimuksen mukaan lähes kaikki, Anteroinen kuvailee.

Antaako sitten eteläsuomalainen kuski paremmin tietä kaistanvaihdossa?

– Paikkakunnan liikenteen tuntee parhaiten siellä asuva. Toisaalta siellä on oppinut ajamaan tietyllä tavalla ja juuri se ulkopaikkakuntalainen huomaa erot helpommin. Ruuhka-Suomessa kaistanvaihto sujuu pääosin paremmin, mutta se johtuu ihan siitä pakosta olla joustavampi liikenteessä, miettii Pohjonen.

Pohjonen painottaakin, että kaikilla suomalaisilla on sama lähtökohta liikenteeseen autokoulun kautta. Säännöt tiedetään, mutta paikkakuntakohtaisia eroja löytyy.

– Kyllä tässä puhutaan pienistä nyasseista. Kulttuurierot ovat liikenteessäkin olemassa.

Pohjonen kuitenkin suomii vilkun käytön laiskuutta

– Paljon olisi pääkaupunkiseutulaisilla tehtävää esimerkiksi vilkun käytössä. Poliisiautolla eroja ei juuri huomaa, koska poliisille annetaan aina tietä, mutta yksityisautoillessa näkee välillä kaikenlaista. Kaikkea ei voi tosin pitää liikennerikkeinä, eikä niistä kuulukaan rangaista, Pohjonen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat