"Angry Birds maailman kopioiduimpia brändejä"

Huippusuositun Angry Birds -mobiilipelin tekijän Rovio Mobilen toimitusjohtaja uskoo, ettei Suomesta nouse uusia Nokian tyylisiä teknologia-alan suuryrityksiä.

- Suomessa on liikaa uskottu isoihin korporaatioihin. Tulevaisuudessa tulee varmasti enemmän Rovion kaltaisia pienempiä yrityksiä, Peter Vesterback toteaa Huomenta Suomen haastattelussa.

Vesterbackan mielestä mobiilialan tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä jo pelkästään pelimarkkinoilla on hänen mukaansa paljon nousevia tähtiä.

Angry Birds on yksi maailman suosituimmista mobiilipeleistä, ja vastikään Time-lehti valitsi Vesterbackan yhdeksi maailman vaikutusvaltaisimmista ihmisistä.

- Menestyminen vaatii ahkeraa työtä ja globaalia näkemystä. Roviolla on työntekijöitä ympäri maailmaa, vaikka suomalainen osaaminen onkin etusijalla, Vesterback arvioi suosion avaimia.

Vesterback kertoo, että Angry Birds on tällä hetkellä yksi maailman kopioiduimmista brändeistä heti Disney-tuotteiden ja Hello Kittyn jälkeen. Pelin pohjalta siis tehdään kaikenlaista fanikrääsää ilman Rovion lupaa.

CBS: Angry Birds siivitti animaation listakärkeen

Yhdysvaltalaisen CBS-kanavan uutiset uskovat suomalaispelin auttaneen ratkaisevasti Rio-animaatioelokuvan markkinoinnnissa.

Rio oli pääsiäisviikonlopun suosituin elokuva yhdysvaltalaisteattereissa. Elokuvaa markkinoitiin ennakkoon erityisen Rio-aiheisen Angry Birds -version kautta.

CBS uskoo Angry Birdsin vetäneen yhteistyössä pitemmän korren, sillä kanavan mukaan esimerkiksi Twitterissä kuhistaan enemmän pelin erityisversiosta kuin itse elokuvasta.

Katso Rovio Mobilen Peter Vesterbackan haastattelu: (Huomenta Suomi 26.4.2011)

Lue myös:

    Uusimmat