Joulunjälkeiset alennusmyynnit näyttävät olevan yhä suomalaisten suosiossa. Alennusmyynnit käynnistyivät toden teolla tänään, kun suuret kauppakeskukset ja tavaratalot olivat ensimmäistä kertaa auki joulun jälkeen.
Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan valtaosa kuluttajista seuraa edelleen innokkaasti joulusesongin alennusmyyntejä. Erityisesti nuoret ovat selvityksen mukaan hyvin aktiivinen joulunalennusmyyntejä seuraava ryhmä.
Selvityksen mukaan nuoret aloittavat aleshoppailun jo silloin, kun vanhempi ikäpolvi keskittyy vielä joulunviettoon. Yhdeksän prosenttia alle 25-vuotiaista aloittaa alennusmyyntien seuraamisen jo jouluaattona tai -päivänä.
Nuoret käyttävät esimerkiksi joululahjaksi saamansa rahat joulunpyhien jälkeen.
Ainakin Helsingin Stockmannin tavaratalossa ja sen yhteydessä olevassa elektroniikkaliike Powerissä kävi kuhina jo tapaninpäivänä. Niklas Nevander etsi yhdessä äitinsä talosta kenkiä ja elektroniikkaa.
– Tulin vaan katselemaan vähän Apple Watchia. Se on ollut vähän harkinnan alla. Nyt kun on tullut aika paljon rahaa, niin ollaan sitten just menty ostamaan ne lahjat joulun jälkeen. Pääosin tultiin katsomaan tosin talvikenkiä, kun on tällaisilla lenkkareilla menty tähän asti, Nevander sanoo.
Vaatteet ovat yksi joulualennusmyyntien suosikkiartikkeli, mutta myös muun muassa elektroniikkaa hankitaan paljon. Helsingin keskustan Power-elektroniikkakaupassa myytiin esimerkiksi tietokoneita alennuksella.
Sonja Laurila etsi Powerista alennuksessa olevaa tietokonetta. Laurila on aloittamassa koodausopinnot Metropolia-ammattikorkeakoulussa vajaan kuukauden päästä.

